Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

Kleine fout bij boeken vliegticket kan je honderden euro’s extra kosten

11-01-2020
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
3886 keer bekeken
  •  

Wanneer je een vliegticket boekt, check je natuurlijk altijd goed of je wel de juiste gegevens hebt ingevuld. Toch is een klein foutje snel gemaakt, zoals het invullen van je initialen in plaats van je volledige naam of per abuis je roepnaam in plaats van je doopnaam intypen. Bij de meeste luchtvaartmaatschappijen kun je zo’n fout binnen de eerste 24 uur na boeking nog wel kosteloos wijzigen, maar als je er pas kort voor vertrek achter komt is het ineens een heel ander verhaal. En in dat geval kunnen de kosten gigantisch oplopen...

Ook het invullen van de getrouwde achternaam in plaats van de meisjesachternaam is een fout die snel gemaakt is. Dit overkwam Marjon Verstappen, toen ze een tripje naar Porto boekte via Vliegtickets.nl voor zichzelf en drie anderen. Marjon boekte alle tickets, en vulde per ongeluk de getrouwde naam van haar schoonzus Karin in, in plaats van haar meisjesachternaam zoals die op het paspoort vermeld staat. Een week voor vertrek ontdekte Karin de fout en nam gelijk contact op met Vliegtickets.nl. Zij gaven aan dat het wijzigen van een naam 49 euro ging kosten en dat daar nog kosten van luchtvaartmaatschappij Brussel Airlines bovenop zouden komen.

Marjon moest echter uiteindelijk naast wijzigingskosten van 79 euro ook nog 513 euro betalen aan Vliegtickets.nl. Ze kreeg te horen dat dit het tariefverschil voor een nieuw vliegticket was, conform de regels van vliegmaatschappij Brussels Airlines. Uiteindelijk betrof dat tariefverschil 433 euro en besloot Marjon maar te betalen om er zeker van te zijn dat schoonzus Karin mee zou kunnen.

Kleine typefout

Naast het invullen van een verkeerde naam, kun je natuurlijk ook een typefout maken. Dit gebeurde Marjon Heesen tijdens het boeken van een tripje naar Vietnam via Cheaptickets.nl. Een week voor vertrek kwamen Marjon en haar man erachter dat de laatste letter van Marjons achternaam verkeerd op het boekingsoverzicht stond. Verkoper Cheaptickets.nl verwees haar door naar Turkish Airlines, die de vlucht zou uitvoeren. Daar kreeg Marjon te horen dat ze er geen wijziging mogelijk was en ze een geheel nieuw ticket moest kopen, voor maar liefst 800 euro.

Wat vinden mensen op straat ervan? Bekijk de video hieronder!

Compensatie

Kassa heeft navraag gedaan bij de luchtvaartmaatschappijen waar beiden Marjons mee te maken hebben gehad, over het beleid dat de airlines er op nahouden in het geval van een naamswijziging. Turkish Airlines blijft bij haar standpunt en voegt daaraan toe dat passagiers in het geval van een verzoek voor een wijziging niet alleen telefonisch contact op zouden moeten nemen, maar ook een schriftelijk verzoek moeten indienen.

Brussels Airlines daarentegen laat weten dat zij een fout hebben gemaakt; er is ten onrechte aan tussenpartij Vliegtickets.nl doorgegeven dat Marjon Verstappen het tariefverschil voor een nieuw ticket moest betalen. In dit geval hadden alleen wijzigingskosten voor de correctie betaald hoeven worden. Brussels Airlines laat nu weten dat Marjon Verstappen daarom 438 euro van de luchtvaartmaatschappij terugkrijgt.

Onredelijk bezwarende voorwaarden

In de studio reageert Remco Kuilman van claimorganisatie Aviclaim. Volgens Kuilman is het te verwachten dat vliegmaatschappijen een bepaald boetebeding hanteren, om mensen te prikkelen direct de juiste gegevens in te vullen. Maar een compleet nieuw ticket moeten kopen als sprake is van een (type)fout in de naam, valt volgens Kuilman onder onredelijk bezwarende voorwaarden en dat zou niet moeten kunnen. Het lastige is wel dat je daarvoor naar de rechter moet stappen om je gelijk te halen, en de kosten voor een procedure overstijgen dan al snel de schade.

Het is daarom goed dat consumentenorganisaties dit collectief aanvechten, zoals de Belgische Consumentenbond recentelijk heeft aangekondigd te gaan doen, zodat er jurisprudentie ontstaat. Een rechter zou bijvoorbeeld kunnen bepalen dat een boete niet in verhouding staat met de fout die een consument heeft gemaakt, en een luchtvaartmaatschappij dwingen die te schrappen of te verlagen. Nadeel is wel dat zo’n zaak voor iedere luchtvaartmaatschappij apart gevoerd moet worden, een eventuele uitspraak in het voordeel van de consument geldt namelijk niet direct voor andere vliegmaatschappijen.

Grote verschillen

De kosten die een luchtvaartmaatschappij rekent voor het corrigeren van een fout in een naam op het ticket verschilt enorm. Dit kan omdat de maatschappijen deze kosten zelf mogen bepalen. We zetten het beleid van een aantal luchtvaartmaatschappijen voor jullie op een rijtje. Download de lijst hieronder.

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor