Achteraf betalen met Klarna of Riverty is voor velen een uitkomst. Maar het gaat nog weleens mis met de rekening betalen. En dat ligt niet per se aan de klant. De Consumentenbond meldt dat de betaaldiensten klanten te snel opzadelen met extra kosten als rekeningen niet worden betaald.
Klanten die via Riverty hun rekening niet op tijd betalen, klagen bij de belangenvereniging voor consumenten dat zij geen aanmaningen ontvangen. In plaats daarvan krijgen ze volgens de bond een zogenaamde 'vierde' herinneringsbrief toegestuurd waarbij meteen incassokosten in rekening zijn gebracht. Riverty zegt tegen de bond dat het wel eerst herinneringsmails stuurt, maar dat die mogelijk in de spambox van de klanten terechtkomen. Consumenten bestrijden dat.
Sinds 31 oktober geldt een gedragscode voor achterafbetaaldiensten. Daarin staat dat bedrijven duidelijk moeten communiceren met hun klanten over openstaande rekeningen. Ook moeten consumenten een extra tussentijdse kosteloze herinnering krijgen.
De Consumentenbond heeft Riverty gevraagd om klanten ook op andere manieren te benaderen, vóórdat er hoge kosten in rekening worden gebracht.
Klanten van Klarna hebben vooral problemen met oplopende rekeningen omdat bestelde producten niet kunnen worden geretourneerd. Dat gebeurt vooral bij volgens de Consumentenbond malafide dropshippers die geen mogelijkheid bieden om bestellingen te retourneren.
Klarna laat in een reactie weten de problemen te onderzoeken en heeft inmiddels de samenwerking met een aantal webshops opgezegd.
Heb jij een goede of juist slechte ervaring met betaaldiensten zoals Klarna en Riverty? Laat het ons weten via de reacties!
Bron: ANP/Consumentenbond
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!