Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Klarna beschermt klant onvoldoende tegen bestelfraude

22-02-2021
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
774 keer bekeken
  •  
beveiligingslek data betalen 1127

Klanten-accounts van betaalservice Klarna kunnen door derden overgenomen en misbruikt worden, blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. Dit liet ook Kassa zien in de uitzending op 20 februari 2021. De bond roept Klarna op zijn beveiligingssysteem aan te passen.

Als je afrekent met Klarna, word je door Klarna niet gevraagd om een wachtwoord. Je dient enkel wat persoonsgegevens in te vullen. Ook is er geen (zichtbare) tweestapsverificatie vereist bij de betaling. Bij toeval kwam de Consumentenbond er in september 2020 achter dat het mogelijk is om een bestelling te plaatsen op rekening van een ander, waarbij het product naar zichzelf werd gestuurd. Klarna laat in een reactie weten dat het een incident betrof en dat de beveiliging van het betaalsysteem op orde mis. Gaat het toch mis? Dan kunnen gedupeerden hun geld terugkrijgen.

Klarna gaat eindelijk maatregelen treffen

Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond, vindt de reactie van Klarna laconiek. "De alarmbellen zouden toch meteen moeten afgaan als blijkt dat onbevoegden accounts van je klanten kunnen overnemen." Daarom bestelde de Consumentenbond in januari 2021 nog eens bewust tien keer producten via Klarna. Hierbij lukte het wederom om via een account van een ander een order te plaatsen. Ook nu reageert Klarna lauw. Echter, nadat de Consumentenbond de resultaten deelde met Kassa, dat op zijn beurt ook Klarna benadert, geeft Klarna toe maatregelen te treffen. Welke dat zijn, is echter niet duidelijk.

Molenaar wil van Klarna "concreet horen hoe zij de beveiliging gaan opschroeven." Ook geeft de bond aan het onderzoek binnenkort te herhalen om te zien hoe de beveiliging van Klarna er dan bij staat.

Account bij Klarna?

Heb je een account bij Klarna? Dan moet je je mail, spambox en Klarna-account goed in de gaten houden. Controleer ook je bankrekening op onduidelijke afschrijvingen. Als een account misbruikt is, kun je dat als klant aangeven bij Klarna. Je krijgt dan je geld terug. Hiervoor is wel aangifte bij de politie nodig.

Bron: Consumentenbond
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!