Klantgegevens easyJet gestolen
19-05-2020
• leestijd 1 minuten
Vliegmaatschappij easyJet is getroffen door een grote dataroof. Kwaadwillenden hebben toegang gekregen tot de gegevens van 9 miljoen klanten. Onder meer mailadressen en reisplannen waren zichtbaar. De daders hebben bij 2208 klanten creditcardgegevens verkregen, aldus easyJet dinsdag. Paspoortgegevens zijn niet bij de daders terecht gekomen.
Het is niet bekend wie er achter de dataroof zit. Wel spreekt easyJet van een aanval van een zeer geavanceerde bron. De vliegmaatschappij zegt dat er geen aanwijzingen zijn dat persoonlijke informatie is misbruikt, al kan informatie over reisplannen gebruikt worden voor phishing. Mensen kunnen schadelijke, maar echt ogende links toegestuurd krijgen.
Geen bericht, goed bericht
EasyJet zegt contact te hebben opgenomen met de mensen van wie de creditcardgegevens zijn gelekt en de komende dagen zal het bedrijf andere klanten informeren. Als er geen contact wordt opgenomen, is er geen toegang geweest tot je informatie, laat easyJet weten. Ook zegt het bedrijf het cybersecuritycentrum van de Britse overheid en Britse privacywaakhond te hebben geïnformeerd over de dataroof. ANP