Klanten gediscrimineerd vanwege Aziatisch uiterlijk
10-07-2013
• leestijd 1 minuten
Klanten met een Aziatisch uiterlijk krijgen geen of minder melkpoeder mee in sommige winkels. Al zes klachten zijn ingediend bij anti-discriminatiebureaus. Dat meldt NRC Handelsblad. Het gaat om winkels van Etos (vier keer), Kruidvat (één keer) en een Plus-supermarkt in Benthuizen (één keer).
Vaste klanten
Klanten met een Aziatisch uiterlijk mogen bijvoorbeeld slechts één pak babymelkpoeder meenemen, terwijl 'vaste klanten' twee pakken meekrijgen.
Dit staat in een interne memo die de krant in bezit heeft: ‘Om te voorkomen dat de klanten steeds misgrijpen bij de babyvoeding verkopen we per klant maar één pak wanneer het onbekende klanten zijn (lees: chinezen :-) ). Bij de vaste klanten uit het dorp verkopen we twee pakken per klant.’
Gelijke behandeling
Plus geeft aan de zaak in Benthuizen niet te kennen, maar het beleid is dat elke klant gelijk behandeld wordt.
Ook woordvoerders van Ahold (Etos) en Kruidvat waren niet bekend met de meldingen maar benadrukken dat elke klant gelijk behandeld dient te worden.
Chinees wantrouwen
Er is al maanden een tekort aan babymelk van de Nutrilon (van Nutricia, onderdeel van Danone) en Friso (van FrieslandCampina). De pakken melkpoeder worden opgekocht voor export naar China, of gehamsterd door ouders die bang zijn dat er geen melkpoeder meer te krijgen is. Chinese ouders geven hun baby’s graag Nederlands melkpoeder, omdat ze de Chinese producten niet meer vertrouwen na het melamine-schandaal in 2008.
Bron: NRC Handelsblad/Distrifood