Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Klanten Aegon boos om stoppen Rendementplan

19-05-2012
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
109 keer bekeken
  •  
aegon_rendementplan.jpg
Dertigduizend mensen doen mee aan het Rendementplan van AEGON. Zeker de helft van deze mensen hebben tevens een garantie afgesloten voor een verzekerd eindbedrag. AEGON stopt per 1 juni 2012 met dit plan. Eind april en begin mei kregen klanten met een Spaarbeleg Rendementplan van AEGON een brief waarin werd aangekondigd dat AEGON met dit product stopt en dat klanten voor 1 juni 2012 een keuze kunnen maken wat ze met het vrij gekomen geld willen doen. Maken zij geen keuze dan komt het geld automatisch op een beleggingsrekening. Behoorlijk wat klanten van AEGON zijn boos en bezorgd.
Hoe werkt het Rendementplan?
Iedere maand leg je een bedrag van minimaal €25 en maximaal €500 in. Dit bedrag belegt AEGON in het AEGON EuroFonds. Het AEGON Rendementplan kent extra mogelijkheden, waaronder een garantie naar keuze. Zo is er een garantie waarbij de klant de zekerheid heeft aan het eind van de looptijd minimaal zijn inleg terug te krijgen. Ook kan de klant kiezen voor de zekerheid van de inleg terug plus een rendement van 3% over de inleg. Dit is de zogenaamde ZekerheidsGarantie Plus rekening. Daarvoor betaalt de klant een premie. De looptijd van dit plan is minimaal tien en maximaal veertig jaar. Bij een gewone ZekerheidsGarantie krijgt de klant minimaal zijn inleg terug.
Deelnemers op site Kassa reageren bezorgd en boos
Op de Kassa-site lezen we onder meer deze reacties: Nu hebben wij deze polis afgesloten met een Zekerheidsgarantie dat wij op de einddatum minimaal onze inleg uitgekeerd krijgen. Bij de "nieuwe" beleggingsrekening heb ik deze garantie niet meer. AEGON zegt: "nieuw concept voldoet meer aan eisen van deze tijd". Kortom, ik bepaal zelf wat, wanneer, hoeveel en beheer alles zelf via internet. Dat wil ik helemaal niet! Daarvoor heb ik in het verleden deze polis afgesloten, anders had ik zelf wel belegd. Ik begrijp niet dat dit kan, twijfel aan de regeltjes, maar weet wel dat in een omgekeerd geval (ik zou voordeel hebben bij stoppen) er ongetwijfeld een regeltje zou zijn die dit tegen zou houden."
Reactie AEGON
Mike de Boer, CEO van AEGON, reageert op de ongerustheid van klanten. Voor het gehele interview met Mike de Boer zie onderstaand filmpje. De Boer zegt dat de reden van hun opzegging juist is dat mensen meer flexibiliteit willen tegenwoordig. Deze mogelijkheid wordt hen hiermee geboden. AEGON denkt een goed alternatief te hebben voor zijn klanten met een beleggingsrekening. Bovendien verzekert AEGON dat mensen met een garantiemodule hun inleg terugkrijgen. Degene die een ZekerheidsGarantie Plus hebben afgesloten krijgen hun inleg plus 3% terug. Klanten kunnen ook doorgaan met beleggen zoals ze gewend waren met hetzelfde bedrag via bovengenoemde beleggingsrekening. Klanten kunnen dan zelf aandelen kopen en verkopen zonder tussenkomst van AEGON. Op een spaarrekening zetten is natuurlijk ook mogelijk. De beheerskosten gaan omlaag van 2% naar 1,2%.
Breukelaar: Rendementplan duur voor AEGON
In de studio reageert Kapé Breukelaar, Kassa's financieel adviseur. Volgens Breukelaar is het punt dat deze mensen bewust kozen voor de kans op een hoger rendement met aandelen en de zekerheid van een bepaald minimaal rendement dat wat lager is dan bij sparen. Die garantie geldt niet alleen voor het geld dat ze al gestort hebben maar ook voor de resterende looptijd. Ze hebben meestal nog meer dan tien jaar voor de boeg. Juist nu het duur wordt voor AEGON stoppen ze er mee. AEGON zegt dat ze de kosten voor de klant omlaag willen brengen, maar de reden dat zij stoppen is een andere. Die Zekerheidsgarantie gaat AEGON nu veel geld kosten en daarom stoppen ze ermee. AEGON betaalt de mensen ook niet uit wat ze zouden moeten krijgen. Vroeger was dit misschien voor de klant een duur product, maar dat is nu met de sterk gedaalde aandelenkoersen niet het geval. De kosten van de premie zouden nu veel hoger zijn.
Wat kunnen mensen doen die niet tevreden zijn?
Protesteren door een klacht in te dienen. Ze moeten eisen dat er een juist bedrag uitgekeerd wordt. Dat gebeurt nu niet. Kapé Breukelaar verwacht dat AEGON die klachten zal afwijzen. Dan kunnen mensen naar de financiële ombudsman stappen. 
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!