'Klant niet gewend te betalen aan bank'
20-09-2012
• leestijd 1 minuten
Het is goed dat er een nieuwe bank is bijgekomen, want Nederland telt relatief weinig banken. Meer concurrentie is gunstig voor de consument. Dat zegt Peter Verhoef, hoogleraar marketing aan de Rijksuniversiteit Groningen over de nieuwe bank Knab, die donderdag haar deuren heeft geopend.
kansen en risico's
Verhoef, die eerder meewerkte aan een advies aan de bankenwereld om het vertrouwen in de sector te herstellen, denkt dat het initiatief kansen heeft. Maar hij ziet ook risico's.
De banken hebben imagoschade opgelopen door de kredietcrisis. Een bank die de klant centraal stelt, zoals Knab zegt te doen, kan volgens Verhoef een 'uniek selling point' hebben. ,,Maar er zijn ook gevaren. Het vertrouwen in banken is zo aangetast dat de consumenten liever geen nieuwe avonturen aangaan en bij hun vertrouwde bank blijven. Zeker als het gaat om betaalrekeningen switchen mensen niet zo makkelijk.''
Betalen voor service
Knab - het omgekeerde van bank, met de k van klant voorop - zet vooral in op een goede dienstverlening aan de consument. Ze wil hem voortdurend op de hoogte houden van zijn financiële situatie en tippen of waarschuwen als dat nodig is. Hiervoor moet maandelijks een bedrag van 15 euro worden neergeteld. Dat lijkt Verhoef ,,zeer veel''. ,,Of klanten bereid zijn dat te betalen, zal nog moeten blijken. We zijn in Nederland niet gewend te betalen voor de service aan klanten. Hooguit misschien 20 euro per jaar''
Bron: ANP