Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!
Klachtenstroom over MijnVerklaring.nl blijft aanhouden
01-02-2020
•
leestijd 4 minuten
•
6279 keer bekeken
•
Eind november 2019 besteedden we in Kassa aandacht aan de website MijnVerklaring.nl. Dit is een commerciële tussenpartij die – tegen betaling – de aanvraag voor een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) voor je kan klaarzetten bij Dienst Justis, de screeningsautoriteit van het Ministerie van Justitie en Veiligheid. Consumenten voelden zich misleid door niet-duidelijke communicatie over de totaalprijs. In een telefoongesprek beloofde de eigenaar van MijnVerklaring beterschap, maar het regent nog steeds klachten.
Nieuwe klachten, hetzelfde verhaal
Twee maanden later ontvangen we namelijk nog steeds mails van consumenten die zich misleid voelen. Ook op Trustpilot en Klachtenkompas van de Consumentenbond verschijnen dagelijks verhalen van klanten voor wie het niet duidelijk is dat ze eerst € 41,35 moeten betalen aan MijnVerklaring.nl (wat overigens exact hetzelfde bedrag is als wanneer je naar de gemeente gaat voor een VOG) en daarna nog eens € 33,85 aan Dienst Justis.
Er wordt door een klachtenfunctionaris gereageerd op negatieve reviews, maar daarbij wordt telkens herhaald dat alles duidelijk op de homepage staat. Tegen sommige klanten wordt gezegd dat ze “kennelijk te lui zijn óf de vaardigheid aan hen ontbreekt om informatie goed tot zich te nemen”.
Aanpassingen
Maar hoe duidelijk is het nu dan? Kassa constateert dat de Frequently Asked Questions inmiddels op de homepage staan. Deze moeten echter eerst worden opengeklapt, voordat je ziet dat je in totaal € 75,20 moet betalen. Op de bestelpagina staat onderaan nog steeds (alleen) het bedrag van € 41,35. In een kadertje met heel kleine lettertjes staat ‘iets’ over aanvraagkosten bij Dienst Justis, maar niets over wat deze kosten bedragen.
Advocaat Els Doornhein van De Vos & Partners Advocaten bekijkt de website opnieuw. “Het is meer dan goed denkbaar dat een consument niet eerst de veel gestelde vragen op de homepage zal raadplegen. Wanneer een consument dat niet gedaan heeft, is hij in de veronderstelling dat hij € 41,35 zal moeten betalen. De haast onleesbare letters onder de knop ‘ik ga akkoord met de algemene voorwaarden’ doen hier niet aan af. Om aan hun informatieverplichting te voldoen zal MijnVerklaring.nl dus aanpassingen dienen door te voeren op hun bestelpagina.”
MijnUrgentie en MijnCJIB
Ondertussen worden we benaderd door de Woonbond, die vanuit verschillende urgentiecommissies berichten ontvangen over MijnUrgentie.nl, een online loket voor het aanvragen van een urgentieverklaring. Het valt hen op dat er aanvragen binnenkomen die bij voorbaat niet in aanmerking komen voor een urgentieverklaring. De consument heeft op dat moment al wel kosten gemaakt, uiteenlopend van meerdere tientjes tot enkele honderden euro’s.
Ook het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) neemt contact met ons op. Zij ontvangen signalen dat men het CJIB verwart met de site MijnCJIB.nl. Het CJIB heeft MijnCJIB vervolgens gesommeerd om te stoppen met het gebruiken van hun naam en huisstijl.
Zowel MijnUrgentie als MijnCJIB vallen – net als MijnVerklaring – onder StatEmpire B.V., een administratiekantoor in Rotterdam. Directeur is Ferhat Cagala, die ons in de uitzending van november telefonisch te woord stond.
Onder de loep
De redactie van Kassa duikt nog eens wat dieper in de materie en constateert onder meer:
Dat MijnVerklaring.nl consumenten nog steeds per mail benadert om – voor een vergoeding van ruim 20 euro – een positieve review te plaatsen op Trustpilot. Dit terwijl Trustpilot hen begin december heeft medegedeeld dat dit volledig tegen hun huisregels ingaat. Ook het ACM heeft hier heldere regels voor: betalen voor positieve reviews is verboden. Bovendien laat MijnVerklaring.nl in reacties op negatieve reviews weten dat ze “geen enkele beoordelaar hebben kunnen terugbetalen vanwege waarschuwingen van de autoriteiten”.
Dat de logo’s van het Ministerie van Justitie en Veiligheid en het CJIB zijn afgebeeld op de homepage van respectievelijk MijnVerklaring en MijnCJIB. Deze mogen door commerciële partijen alleen worden gebruikt met nadrukkelijke toestemming vanuit het ministerie.
Dat consumenten mails ontvangen uit naam van jurist Emir Arazov. De foto die hij naast zijn naam plaatst, blijkt echter een computer-gegenereerd portret te zijn, een niet-bestaand persoon dus. Dit doet ons de betrouwbaarheid van de jurist en het bestaan van de overige medewerkers – die nergens te traceren zijn – in twijfel trekken.
Reactie
Eigenaar Ferhat wil ons deze keer niet te woord staan. We sturen hem vijftien inhoudelijke vragen, maar krijgen enkele dagen later een brief van zijn advocaat waarin een korte officiële verklaring is opgenomen. Hierin wordt onder meer gezegd dat onze punten van kritiek ter harte zijn genomen en dat men druk is met het aanpassen van de websites en het aanscherpen van de dienstverlening. Hiervoor is reeds specialistische kennis ingehuurd om te helpen. Ook zegt StatEmpire er niet op uit te zijn om cliënten te misleiden en geen kwade wil te hebben. De volledige verklaring lees je hieronder.
Daarnaast ontvangen we de toezegging dat onze inhoudelijke vragen alsnog binnen twee weken zullen worden beantwoord.
Overige reacties
De ACM laat ons weten dat zij níet de autoriteit zijn die MijnVerklaring.nl heeft gewaarschuwd. Het juridische team van Trustpilot onderzoekt momenteel welke aanvullende stappen ze kunnen ondernemen, aangezien MijnVerklaring.nl hun richtlijn blijft overtreden.
Het Ministerie van Justitie en Veiligheid laat weten nooit toestemming te hebben gegeven om uitingen van hun logo op de site te gebruiken. Het CJIB meldt dat inmiddels is voldaan aan de sommatie. MijnCJIB.nl leidt sinds enkele dagen naar UwBezwaar.nl. Daarnaast melden zij dat het aanvragen van een betalingsregeling en/of het indienen van bezwaar ook gemakkelijk en zónder extra kosten rechtstreeks met het CJIB kan worden geregeld.