Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Klachten over pinbetaling na tanken onbemande tankstations

15-07-2009
leestijd 1 minuten
148 keer bekeken
4022338.jpg
Onbemande tankstations waar alleen met de pinpas kan worden betaald, krijgen sinds vorige week klachten van klanten dat zonder hun toestemming een extra bedrag van 125 tot 150 euro van hun rekening is afgeboekt. Dat zegt Ewout Klok van de brancheorganisatie van tankstationhouders Beta. Hij heeft het idee dat de klachten vooral afkomstig zijn van klanten van ING.
Het gaat niet om een afboeking, legt een woordvoerster van ING uit, maar om een reservering, een waarborg voor de tankhouder dat de klant voldoende saldo heeft om een volle tank te betalen. Normaal gesproken wordt dat bedrag na het tanken binnen een kwartier, twintig minuten weer vrijgegeven. Maar afgelopen weekeinde is waarschijnlijk bij een aantal klanten iets misgegaan, waardoor het langer heeft geduurd. ING zoekt dit nog uit, aldus een woordvoerster.
Het is heel gebruikelijk dat bij het tanken bij een onbemand tankstation eerst een zogeheten preautorisatie wordt gevraagd. De automobilist moet al pinnen voordat hij gaat tanken. Dan worden de gegevens van de pinpas gecontroleerd en 'vraagt' de bank van de ondernemer aan de bank van de klant of er voldoende saldo (125 euro) op de rekening staat. Na het tanken wordt het bedrag waarvoor daadwerkelijk getankt is, van de rekening afgeboekt. Het gereserveerde bedrag wordt dan weer vrijgegeven.
Volgens Equens, dat in Nederland verantwoordelijk is voor alle transacties via pinautomaten, wordt dit systeem al jaren gebruikt. Wie internetbankiert ziet het bedrag waarvoor autorisatie is gegeven gedurende een korte periode op het rekeningoverschrift tot het weer is vrijgegeven.
Bron: ANP

Meer over:

diginieuws
Delen:

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

Al 100 jaar voor