Klacht bekende merken: Bol.com traag met weghalen nepartikelen
12-10-2020
•
leestijd 1 minuten
•
226 keer bekeken
•
Bekende merken zijn niet te spreken over Bol.com. Die webwinkel moet namaakproducten sneller uit het aanbod verwijderen, vinden grote merken als Nike en Tommy Hilfiger.
Volgens hen duurt het na een melding zo'n twee weken voordat nepartikelen zijn verdwenen uit het assortiment. Bij concurrenten als Amazon of Marktplaats duurt het niet zo lang. "De procedure van Bol.com om illegale namaakproducten te verwijderen, kan scherper", zegt directeur Ronald Brohm van React. Dat is een internationale organisatie die ruim driehonderd grote merken vertegenwoordigt. "Dat is schadelijk, want klanten hebben de nepartikelen dan vaak al aangeschaft", zo bevestigt hij na berichtgeving door Het Financieele Dagblad.
Vaak afkomstig uit China
Nepproducten zijn illegaal en ondernemers lopen veel inkomsten mis door deze handel. Online groeit de markt van illegale nepproducten hard, de producten worden vaak ingekocht bij Chinese webshops.
Bol.com benadrukt in een reactie het verwijderen van illegale producten zorgvuldig aan te pakken. Na een melding wordt er eerst aan de melder gevraagd om zelf contact op te nemen met de aanbieder van de nepartikelen. "Wanneer wij naar aanleiding van een melding onmiddellijk het aanbod offline zouden halen, kan dit betekenen dat aanbod onterecht offline wordt gehaald", legt een woordvoerster van bol.com uit. De hele procedure om nepartikelen te verwijderen zou gemiddeld zes dagen duren, maar de maximale duur bij bol.com bedraagt volgens de zegsvrouw vijftien dagen. ANP / FD