Winkelketen Kijkshop veranderd volledig van concept. Het bedrijf uit 1973 wil een platform worden waarop consumenten elkaar advies geven over de aankoop van producten. Kijkshop levert daaropvolgend de goederen.
Dood
"Als we niet veranderen, dan is het mijn overtuiging dat we het niet redden, dan gaan we dood", zegt de Zweedse topman Björn Serving tegen de NOS. De keten lijdt al jarenlang verlies en werd in 2015 gekocht door diens investeringsmaatschappij Listérus & Partners Capital Advisors.
Technologiebedrijf
Kijkshop kondigde twee weken geleden nog aan een kwart van de in totaal 87 vestigingen te sluiten. Deze nieuwe stap is ook nodig, volgens Serving. "We moeten drastisch veranderen. De cultuur moet anders, om het conservatief denken in het bedrijf weg te krijgen. Daarnaast moeten we de hele it-infrastructuur omgooien. We moeten een technologiebedrijf worden."
Winkels blijven
De winkels blijven in het nieuwe plan bestaan, maar krijgen een andere functie. "Ik zou het geen winkels meer noemen, eerder locaties voor verschillende activiteiten", aldus Serving. "Klanten hebben namelijk nog wel een plek nodig waar ze heen kunnen gaan, bijvoorbeeld om spullen op te halen of om producten te testen."
Voor de zomer
In het nieuwe concept, wat de naam Kijkshop behoudt, worden consumenten de adviseur of verkoper voor andere consumenten. Consumenten die een product verkopen krijgen een commissie van Kijkshop. Voor het eind van de zomer moet het platform af zijn. Het bedrijf hoopt dan al 10.000 consumenten op het platform te hebben.