Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Kifid: Verzekeraar mag geen telefoonnummer eisen van klant

15-01-2020
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
63 keer bekeken
  •  
telefoon bellen 1127
Verzekeraars die telefoonnummers van particulieren eisen bij het afsluiten van een verzekering overtreden mogelijk de privacywet AVG. Dat blijkt na een zaak van de geschillencommissie Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid).
Gemak voor de verzekeraars is geen valide reden om een telefoonnummer te eisen. Het bedrijf moet goede argumenten hebben. Het Kifid doet de uitspraak in een consumentenzaak.

Fictief telefoonnummer

Verzekeraar Allsecur, het huidige Allianz Direct, wees een aanvraag van een consument af. De klant werd gedwongen een telefoonnummer op te geven en vulde een fictief nummer in. Na de afwijzing probeerde de klant een verzekering af te sluiten bij Allianz Nederland. Daar werd hij opnieuw geweigerd omdat hij niet aangaf eerder te zijn afgewezen.

Post- en emailadres voldoende

Het Kifid heeft de consument in het gelijk gesteld. Een post- en e-mailadres moet voor de verzekeraar voldoende zijn om de klant te bereiken. Een telefoonnummer is daarnaast niet nodig om fraude te herkennen. Het invullen van een vals telefoonnummer kan de klant echter wel worden aangerekend. Weigering om die reden is volgens het Kifid wel verantwoord. ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!