Kifid: informatie wijziging hypotheken moet actief worden verstrekt
19-06-2020
• leestijd 1 minuten
Als er wezenlijke wettelijke wijzigingen met betrekking tot hypotheken zijn, dan mag de consument verwachten dat de bank informatie actief verstrekt. Alleen het publiceren van wijzigingen op de website is niet genoeg om aan de informatieplicht te voldoen. Dit blijkt uit een vandaag gepubliceerde uitspraak van de Geschillencommissie van Kifid.
De Rabobank zegt aan de informatieplicht te hebben voldaan toen de bank eind 2012 en begin 2013 de fiscale wetswijziging 'behandeling eigen woning' had gepubliceerd op haar website. Echter deed een stel in 2018 beklag bij de bank, omdat zij ongeveer 100.000 euro aan rente-inkomsten van hun hypotheek zijn misgelopen. Ze zouden niet per brief of e-mail op de hoogte zijn gesteld van de wijziging.
Publicatie website niet voldoende informatieverstrekking
Volgens de Wet op het financieel toezicht (Wft) moet de zorgplicht van de bank gericht zijn op actieve informatieverstrekking. Dat wil zeggen dat de bank informatie naar consumenten moet brengen, aldus de Geschillencommissie. Enkel het publiceren van informatie op de website is daarbij niet voldoende.
Daarnaast oordeelt de Geschillencommissie dat het mislopen van circa 100.000 euro aan rente-inkomsten niet klopt. Het stel gaf aan hun vermogen op te willen bouwen om hun hypotheek af te lossen. Hun wens was om de middelen door vermogensopbouw flexibel in te zetten. Aan het advies van de bank in februari 2012 om hun inleg te verhogen gaven ze geen gehoor. De Geschillencommissie vindt het daarom niet aannemelijk dat zij destijds hun inleg zouden hebben verhoogd en oordeelt daarmee dat er geen sprake is van misgelopen rente-inkomsten.