Kifid: consument heeft recht op rentecompensatie over gehele looptijd doorlopend krediet
20-05-2021
•
leestijd 3 minuten
•
4275 keer bekeken
•
Er komt extra compensatie voor klanten van Interbank, onderdeel van Crédit Agricole Consumer Finance, die al eerder met succes hun beklag deden over te hoge rente op hun doorlopend krediet. Dat heeft de geschillencommissie van Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid) bepaald.
De geschillencommissie oordeelde dat de kredietverstrekker de rentecompensatie voor de consumenten die de zaak aankaarten opnieuw moet berekenen. Interbank berekende de rente volgens de geschillencommissie namelijk ten onrechte vanaf de fictieve ingangsdatum 2008. Terwijl deze betreffende klanten hun krediet al eerder afsloten in respectievelijk 2005 en 2006. Hierdoor ontvingen zij te weinig compensatie.
De Geschillencommissie concludeert dat Interbank de rentecompensatie voor deze consumenten opnieuw moet berekenen over de gehele looptijd van hun doorlopend krediet.
Meerdere vergelijkbare klachten
Het Kifid heeft meerdere soortgelijke klachten van consumenten over de berekening van de rentecompensatie door Interbank. Bij de beoordeling van deze klachten zal de Geschillencommissie dezelfde lijn volgen.
Duizenden euro's extra compensatie
Rob Goedhart die namens de stichting Geldbelangen zo’n 50 klagers begeleidt, licht de gevolgen van de uitspraak toe. "Gemiddeld gaat het om 5.000 euro extra compensatie", aldus Goedhart. "De hoogste gaat richting 17.000 extra. Ik zeg bewust ‘extra’, want het komt bovenop wat de mensen al gekregen hebben."
De uitspraak heeft volgens Stichting Geldbelangen betrekking op alle banken van Crédit Agricole Consumer Finance waaronder naast Interbank ook Ribank, De Nederlandse Voorschotbank en Intermediaire Voorschotbank.
Deze laatste twee banken maken het volgens Goedhart helemaal bont. "‘De Nederlandse Voorschotbank en Intermediaire Voorschotbank berekenen de te compenseren rente vanaf het jaar 2009, terwijl via de hiervoor gelanceerde website mijnrentevergoeding.nl, wordt toegezegd te compenseren vanaf 2008."
Of Interbank de compensatie van al haar klanten nu gaat herberekenen en de website mijnrentevergoeding.nl hierop gaat aanpassen, is nog niet bekend. De kredietverstrekker geeft aan de uitspraak op dit moment te bestuderen.
Heb jij ook teveel rente betaald over jouw krediet?
Naar aanleiding van onze uitzendingen overweegt Consumentenbond Claimservice om een megaclaim te starten tegen kredietverstrekkers die te veel rente hebben berekend. Iedereen met een dergelijk krediet kan zich hier gratis aanmelden.
Let op: Alleen klanten van Crédit Agricole Consumer Finance kunnen niet terecht bij Consumentenbond Claimservice. Hieronder vallen de volgende labels: Interbank, Ribank, De Nederlandse Voorschotbank en Intermediaire Voorschotbank. Voor deze banken is namelijk al een compensatieregeling tot stand gekomen na diverse uitzendingen van Kassa. Klanten kunnen een verzoek tot compensatie doen via de website mijnrentevergoeding.nl die Crédit Agricole Consumer Finance hiervoor zelf in het leven heeft geroepen.
Heb je een ondernemerskrediet en denk je dat je teveel rente hebt betaald? Dan kun jij je aansluiten bij de organisatie Shureluck die een collectieve claim wil starten om dat geld terug te krijgen.