Een klant van de bank ABN AMRO diende een klacht in bij de Kifid, omdat de bank een onbewerkte kopie van haar identiteitsbewijs wilde, ter verificatie. Geschilleninstituut Kifid heeft nu geoordeeld dat de bank dit weldegelijk mag doen. De kopie mag echter niet onbewerkt worden opgeslagen.
De klant in kwestie stuurde een kopie van haar identiteitsbewijs naar de bank, maar heeft daarbij het Burgerservicenummer afgeplakt en aan weerzijden van het document een sticker geplakt met het logo van de bank. ABN AMRO accepteerde dit niet en verlangde een onbewerkte kopie ter verificatie van de identiteit van de klant. Mevrouw liet het er niet bij zitten en diende vervolgens een klacht in bij de Kifid.
Kifid heeft nu een uitspraak gedaan in de kwestie: ABN AMRO mag weldegelijk vragen om een onbewerkte kopie van het identiteitsbewijs. Banken en andere financiële instellingen hebben namelijk een verplichting om te controleren op witwassen. Daarom is het terecht om een onbewerkte kopie te eisen, zodat de identiteit kan worden vastgesteld.
Wel plaatst Kifid een kanttekening vanwege de privacywet AVG. De privacyrichtlijn gaat uit van “minimale gegevensverwerking”. De wet stelt niet dat de pasfoto moet worden opgeslagen, ook mag een onbewerkte kopie niet zomaar worden bewaard. Dit is om misbruik van de gegevens te voorkomen.
Kortom, banken en andere financiële instellingen mogen wél ter verificatie een onbewerkte kopie eisen. Wil de bank de kopie opslaan? Dan moet die dusdanig bewerkt worden dat de foto niet leesbaar is. Ook moet het bedrijf een watermerk aanbrengen.
Bron: Kifid/ANP
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!