Kifid: 142 klachten over woekerpolissen afgerond in 2020
19-01-2021
•
leestijd 1 minuten
•
189 keer bekeken
•
Het Kifid heeft in 2020 142 klachten van consumenten over woekerspolissen (officieel 'belegginsverzekeringen') afgerond. In de helft van de zaken is door bemiddeling een oplossing gevonden, "tot tevredenheid van zowel de consument als de verzekeraar", meldt het klachteninstituut.
In 72 klachtzaken heeft de geschillencommissie uitspraak gedaan. Daarnaast zijn nog enkele zaken waarin de partijen er samen zijn uitgekomen.
Nog steeds nieuwe klachten
Een beleggingsverzekering heeft als doel vermogen opbouwen. Het zijn levensverzekeringen waarvan de hoogte van de uitkering is gekoppeld aan beleggingen. Bij veel van de woekerpolissen werd een groot deel van de inleg niet belegd, omdat het geld opging aan hoge kosten en verzekeringspremies. Consumenten deden daarover hun beklag bij het Kifid.
Hoewel de problematiek al jaren bekend is, ontvangt Kifid nog steeds nieuwe klachten. Het afgelopen jaar ontving de geschillencommissie
van 88 consumenten een klacht over hun beleggingsverzekering. Bij elkaar heeft het Kifid nu nog 582 van deze klachten in behandeling.
Aanpak
Kifid behandelt de klachten geclusterd per verzekeringsproduct en financiële dienstverlener. Inmiddels zijn de clusters met klachten over beleggingsverzekeringen van SRLev, waaronder Reaal, en klachten over hersteladvies bij beleggingsverzekeringen afgerond. De clusters met klachten over beleggingsverzekeringen van ABN AMRO, Achmea, De Goudse en de Waerdye- en Falcon-beleggingsverzekering van a.s.r. zijn grotendeels afgerond.