Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!
Kia Picanto 40% minder zuinig dan verkocht
27-04-2013
•
leestijd 2 minuten
•
170 keer bekeken
•
Tanken is nog steeds duur, maar auto's worden ook steeds zuiniger. Tenminste, als we de brochures mogen geloven. Mensen schaffen graag zuinige auto's aan, maar na aanschaf blijken ze in veel gevallen niet zo zuinig als men redelijkerwijs kan verwachten. Een voorbeeld daarvan is de Kia Picanto.
Kia Picanto
Kassa kreeg veel reacties van mensen die in het bezit zijn van een Kia Picanto en teleurgesteld zijn over het verbruik van de kleine auto. De folder geeft aan dat de auto een verbruik heeft van 1 op 24. De mensen waar Kassa mee sprak hebben verbruikscijfers die variëren van 1 op 13 tot 1 op 16. Daarmee wijkt het praktijkverbruik al snel 40% af van de cijfers in de brochure.
Testcijfers
De brochurecijfers worden verkregen door middel van een test die volgens Europese richtlijnen wordt uitgevoerd. Hierbij wordt op een rollenbank een rit nagebootst die moet uitwijzen hoe zuinig of dorstig een bepaald type auto is. Daar het hier om een nabootsing gaat, kan het werkelijke verbruik anders uitpakken. Met name bij kleinere auto's is het verschil vaak erg groot. De afgelopen jaren is het gat tussen testresultaten en praktijkverbruik echter steeds meer gegroeid.
Manipulatie
Milieuclub Transport & Environment kwam onlangs met een
rapport
over hoe autofabrikanten gebruik maken van de ruime marges die de test toelaat. T&E heeft het over manipulatie en een trukendoos die op de testauto wordt losgelaten. Voorbeelden zijn het afkoppelen van de dynamo, het weghalen van een buitenspiegel en het gebruiken van speciale banden om de rolweerstand te verminderen.
Binnen de wet
De RAI-vereniging, brancheorganisatie van auto-importeurs, zegt dat er binnen de kaders van de wet gehandeld wordt. De auto-industrie heeft het liever over het 'optimaliseren' van de testauto's. Ze wijzen er op dat het de afgelopen jaren extra belangrijk is geworden voor autofabrikanten om goede testresultaten te behalen. Een gunstig energielabel heeft
veel consequenties voor de verkoop, omdat consumenten daarmee belastingvoordelen in de wacht kunnen slepen. De Europese Commissie stelt bovendien allerlei normen vast waar auto's aan moeten voldoen. Het optimaliseren van de testauto's is volgens de RAI-vereniging een logisch gevolg van de Europese wetgeving.
Nieuwe test
Het groeiende gat tussen het verbruik volgens de brochure en het praktijkverbruik is ook volksvertegenwoordigers in Brussel niet ontgaan. Zij zagen auto's de afgelopen jaren op papier een stuk zuiniger worden. Men kwam er echter achter dat dit niet alleen met technische innovatie bereikt werd. De huidige testprocedure voldoet blijkbaar niet en is aan vervanging toe. Afgelopen week is er in het Europees Parlement overeenstemming bereikt over de invoering van een nieuwe testcyclus. Deze moet er voor 1 januari 2017 zijn. Vanaf dan moeten de testresultaten (en dus de brochurecijfers) de consument meer vertellen over het te verwachten brandstofverbruik. Europarlementariër Judith Merkies (PvdA) vertelt in de studio hierover.
Via
deze website worden realistische verbruikscijfers bijgehouden van alle auto's.