De komende dagen krijgen werknemers weer een kerstpresentje van de baas als blijk van waardering. Kerstpakketten met soep, ragout, koffie, thee en koekjes zijn vertrouwd, maar de cadeaukaart wordt steeds populairder.
Volgens Arjan de Knegt van Branchevereniging Platform Promotional Products neemt het aantal pakketten en de waarde daarvan toe. Een kerstpakket kostte in 2014 nog gemiddeld 41 euro, nu is dat 47 euro. Volgens De Knegt zijn er uitschieters tot wel 60 euro.
Bedreiging
Met 1,5 miljoen en 1 miljoen pakketten zijn Makro en Sligro de grootste spelers die pakketten verzorgen. Een twintigtal middelgrote pakketten verzorgen tussen de 100.000 en 200.000 pakketten.
De branchevereniging ziet de opkomst van de cadeaukaart als een bedreiging. Grote webwinkels, zoals Bol.com, geven werknemers een cadeaukaart, zodat ze zelf iets kunnen uitkiezen. De branche hoort wel dat werknemers vinden dat een bedrijf zich er makkelijk vanaf brengt met het geven van een cadeaukaart