Veel wordt duurder, zo ook de kerstpakketten. Lag de prijs daarvan vorig jaar zo rond de 45 euro. Dit jaar is dat 11 procent hoger en komt de waarde gemiddeld uit op 50 euro per kerstpakket. Een opvallende trend is dat er steeds vaker geen alcohol in kerstpakketten is te vinden.
Het kerstpakket en andere cadeaus door het jaar heen zijn voor werkgevers "belangrijker dan ooit" om waardering te uiten naar het personeel. “Anders gaan ze lopen", zegt mede-eigenaar Julie Poierrié van Kerstpakketten.nl. De uitingen van waardering richting de werknemers zijn volgens haar van belang vanwege het groeiende arbeidstekort.
Duurdere kerstpakketten
Het bedrijf biedt dit jaar ook dure kerstpakketten tot 150 euro aan, terwijl de duurste een paar jaar geleden maximaal 100 euro waren. In enkele gevallen bestellen klanten voor hun werknemers zelfs cadeaubonnen ter waarde van 300 euro, ziet ze. "Dat is gigantisch. Dat was een paar jaar geleden echt ondenkbaar."
Dat bedrijven meer uitpakken ziet eigenaar Sandra Scholten van webshop Life is a Gift ook. "Bedrijven vinden het heel belangrijk om medewerkers te waarderen, ook middels een cadeau." Dat speelt volgens haar niet alleen rond Kerst, maar ook op andere momenten in het jaar.
Geen alcohol in de pakketten, wel meer producten
Er is steeds vaker geen alcohol in kerstpakketten te vinden, geven meerdere aanbieders aan. Dat komt deels doordat etenswaren een lager btw-percentage hebben, waardoor er meer andere producten in het pakket passen, volgens Anita Looman van geschenkpakkettenbedrijf Stegman.
Ook houden werkgevers meer rekening met medewerkers die om redenen zoals geloof en gezondheid geen alcohol mogen en willen bedrijven meer uitdragen maatschappelijk verantwoord te zijn, verklaren verschillende aanbieders de trend.
"Waxinelichtjes zijn niet aan te slepen"
Populaire cadeaus in de pakketten zijn producten die "warmte en gezelligheid" uitdragen, zoals een kandelaar of lampje, aldus Poierrié. "De waxinelichtjes zijn niet aan te slepen dit jaar." Scholten ziet vooral dat tafelledlampjes in trek zijn, net als elektrische aanstekers. "Mensen willen een blijvend item."
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!