Het is ook dit jaar weer populair om kerstkaarten te versturen. Volgens kerstkaartverkopers Kaartje2Go, Hallmark en webwinkel Bol.com zijn vooral kerstkaarten met gezondheidsboodschappen, luxe kerstkaarten, XL-kerstkaarten en kerstkaarten met kleine cadeautjes in trek. Ondanks de hogere prijzen voor grondstoffen zoals papier en karton hebben dit nog niet overal geleid tot een prijsstijging. Kaartverkopers sluiten dit voor volgend jaar niet uit.
Een woordvoerster van Hallmark zegt dat het kerstseizoen de komende twee weken online gaat pieken. Ook doet het bedrijf een voorzichtige inschatting dat mensen meer geld uitgeven aan kaarten. "Vorig jaar was de groei exponentieel. Nu blijven de winkels hopelijk open, wat goed zal zijn voor de verkoop in ons retailkanaal", aldus Hallmark.
Momenteel zijn kerstballen en hangers die bij kaartjes zitten populair bij Hallmark. Naar eigen zeggen omdat mensen het leuk vinden om het een mini-cadeautje is. Verder zijn XL-kaarten en kaarten met grapjes online in trek.
Kaartje2Go laat weten dat de hoeveelheid bestellingen op dit hetzelfde is als vorig jaar. Volgens een woordvoerder zijn de boodschappen op de kaartjes coronagerelateerd. "Mensen sturen veel kaartjes met gezondheidsgerelateerde wensen, zoals 'Oh deer, what a year' en 'Merry Xmas and a healthy 2022'. Fotokaarten doen het ook goed, net zoals de kaart met daarop de tekst 'kerstkus door de brievenbus'", aldus Kaartje2Go.
Webwinkel bol.com laat weten dat er voornamelijk gezocht wordt naar luxe kerstkaarten en kerstkaartensets. "Dit jaar wordt opvallend veel gezocht naar mini-kerstkaarten en pop-up kerstkaarten." Bol.com ziet nog geen opvallende stijging in de verkopen, maar denkt dat dit later in het seizoen misschien nog kan komen.
De prijs van kerstkaartjes is bij alle bevraagde verkopers ofwel iets verhoogd ten opzichte van vorig jaar ofwel gelijk gebleven. Dat heeft te maken met de duurdere postzegel maar ook met de doorberekende inflatie. "Als de papierprijs zo hoog blijft, sluiten we niet uit dat we volgend jaar de prijs moeten verhogen", aldus de woordvoerder. Hallmark zegt de prijs zo lang mogelijk hetzelfde te willen houden, "ook omdat mensen rondom kerst en oud en nieuw meer dan voorheen kaarten sturen." ANP
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!