'Kerst 2009 minder commercieel en stressvol'
22-12-2009
• leestijd 1 minuten
Nederlanders ervaren kerst anno 2009 als minder commercieel en stressvol dan zeven jaar geleden. Dat concludeerde marktonderzoekbureau Trendbox dinsdag op basis van een representatieve steekproef van 503 personen van 16 jaar en ouder.
Vond in 2002 nog 80 procent kerstmis een commercieel feest, in 2009 is dat 69 procent. De uitspraak 'Kerstmis in Nederland wordt steeds Amerikaanser', werd in 2002 onderschreven door twee derde van de ondervraagden. Zeven jaar later is dat 10 procentpunt minder.
In 2002 vond nog ruim een derde van de Nederlanders dat kerst te veel familieverplichtingen met zich meebrengt, in 2009 is dit met 4 procentpunt afgenomen. Zeven jaar geleden benoemde bijna de helft van de Nederlanders het doen van kerstinkopen als 'een hoop gedoe'. Eind 2009 is dat gedaald naar ongeveer een derde. ANP