De omzet van veel restaurants en cafés is vorig jaar behoorlijk toegenomen. Dat heeft echter voornamelijk te maken met prijsstijgingen, niet met het feit dat er meer is verkocht. Veel mensen vinden uit eten gaan namelijk gewoon te duur, aldus directeur Inga Blokker van het Foodservice Instituut Nederland.
Vandaag is de Horecava van start gegaan, de jaarlijkse horecavakbeurs. Hoewel er vorig jaar zo'n 11,6 miljard euro omging in de horecabranche en er sprake was van een procentuele stijging van 13 procent, staat het verdienmodel volgens Inga Blokker onder druk.
Dat heeft te maken met prijsstijgingen, hogere kosten en kleinere winstmarges. Daarnaast speelt ook personeelsgebrek de horeca parten en zou de horeca meer te maken hebben van concurrentie van onder andere supermarkten.
Onderdeel van het probleem is dat de horeca niet efficiënt genoeg zou werken. Door kleinschalig inkoopbeleid stijgen prijzen, en dat zou de horeca moeten oplossen door de gasten een zogenaamde 'beleving' te bieden.
Maar er zit een grens aan wat consumenten kunnen – én willen – betalen. Door efficiënter te werken, kan de horeca volgens Inga Blokker betaalbaar blijven voor consumenten: "De horeca moet van iedereen blijven, en niet alleen een ding worden voor de happy few."
De omzet is in 2023 dus gestegen, maar het verkoopvolume nam af. De daling was echter wel minder groot dan verwacht.
Daarin constateert Blokker een verschil met bijvoorbeeld de financiële crisis van 2008: "Ook nu vinden veel mensen uit eten gaan te duur, maar de behoefte daaraan onder jongere generaties is vele malen groter dan in het verleden het geval was."
Deze 'jongere generatie' besteedt volgens haar jaarlijks gemiddeld iets meer dan 2200 euro aan uit eten gaan. Oudere generaties zouden jaarlijks maximaal 485 euro aan horeca willen spenderen.
Het FoodService Instituut Nederland rekent ook voor volgend jaar op een omzetgroei van 3,5 procent. Een verklaring wordt onder meer gezocht in het feit dat de koopkracht dit jaar weer licht stijgt, dat de inflatie afneemt en dat het consumentenvertrouwen verbetert.
Bron: Telegraaf
Thema's:
Meer over:
horeca, horecava, uit eten, restaurant, restaurants, restaurants en cafés, inflatie, prijsstijgingMeld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!