KEM-kliniek: onterechte beloftes over vergoeding voor nieuwe behandeling
21-04-2018
•
leestijd 4 minuten
•
774 keer bekeken
•
In de zomer en het najaar van 2014 ondergaan acht mannen waar Kassa contact mee heeft in de KEM-kliniek in Renswoude een behandeling voor een vergrote prostaat. De behandelend uroloog Jan Kirch heeft in het voorjaar van 2014 (en eerder al in 2012) bij het televisieprogramma Business Class van Harry Mens een nieuwe therapie besproken waarbij zonder een ingrijpende operatie goed en snel resultaat mee wordt behaald. Deze nieuwe behandeling heet 'green light laser'-therapie. Er wordt beloofd dat de behandeling volledig vergoed zou worden, maar niets is minder waar.
Verscherpt toezicht
Voor zeker twee van de mannen is dit aanleiding om naar Kirch te stappen. Kirch verzekert zijn patiënten dat de kliniek samenwerkt met de verzekeraars en dat de behandelingen worden vergoed. De mannen vertrouwen daarop en krijgen aanvankelijk ook geen rekening te zien. Een aantal van hen is er alleen voor intake en behandeling, van de aangekondigde nacontroles komt het niet bij iedereen. Waarschijnlijk omdat de KEM-kliniek bij de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) onder het vergrootglas ligt. Er zijn aanwijzingen dat de patiëntveiligheid niet gegarandeerd kan worden.
De IGZ stelt de KEM-kliniek op 12 november 2014 onder verscherpt toezicht omdat er bij een inspectie in mei en bij een vervolginspectie tekortkomingen zijn geconstateerd ten aanzien van de operatiekamer, infectiepreventiegedrag, laserveiligheiden het bestuur van de kliniek
.
Begin december 2014 beveelt de IGZ de KEM-kliniek te staken met operaties waarvoor een klasse 1 OK, dan wel laserveiligheid nodig is tot het moment dat de instelling naar het oordeel van de inspectie weer verantwoorde zorg kan leveren en de patiëntveiligheid is gegarandeerd. Het gaat de IGZ met name om de luchtbehandeling en het ontbreken van maatregelen om infecties te voorkomen zoals het scheiden van steriele en niet-steriele medische hulpmiddelen. Ook zijn basale maatregelen voor laserveiligheid niet zichtbaar.
De inspectie constateert op 18 december 2015 dat er toch weer wordt geopereerd, ondanks de toezegging van de KEM-kliniek dat de OK gesloten wordt totdat de verbeteringen zijn gerealiseerd. De inspectie noemt de eigenaar van de KEM-kliniek in de brief onbetrouwbaar
.
De KEM-kliniek is genoodzaakt zijn activiteiten te staken en sluit in 2015 de deuren. In maart 2016 wordt de KEM-kliniek failliet verklaard.
Incassobrieven
Maar voor ex-patiënten is daarmee het verhaal niet over. Hoewel de KEM-kliniek failliet is, worden vanaf de zomer van 2017 in opdracht van KEM-kliniek door incassobureau De Incassoprofessionals brieven verstuurd naar de acht mannen waar wij Kassa mee heeft. Dan blijkt dat de KEM-kliniek heeft bestaan uit een B.V. waar de behandelingen plaatsvonden en de Stichting MC (medisch centrum) KEM-kliniek die declareert bij verzekeraars en rekeningen verstuurt.
Verwarring
De ex-patiënten voelen zich overvallen door de intimiderende brieven van het incassobureau. De verwarring bij hen is compleet. Alles zou toch door de verzekering zijn betaald? En hoe kunnen ze nu worden lastiggevallen door een incassobureau namens een failliete kliniek? De mannen wenden zich tot curator van de failliete B.V. Die maakt hen duidelijk dat de Stichting MC KEM-kliniek en het incassobureau niet namens hem opereren. Sterker, als er daar nog geld wordt opgehaald, zal hij zich melden namens de schuldeisers van de B.V. Hij legt uit dat de btw-constructie is gekozen omdat een zorgaanbieder zelf geen winst mag maken. De zorgaanbieder is in dit geval de Stichting MC KEM-kliniek en die huurde de B.V. KEM-kliniek in voor de medische handelingen. De bestuurder van de Stichting en de eigenaar van de B.V. zijn dezelfde persoon. De rekeningen en declaraties worden geïncasseerd door de Stichting (die geen winst mag maken) en die betaalt de B.V. (die wel winst mag maken) voor de geleverde diensten.
Duizenden euro’s
De mannen worden door het incassobureau gemaand om alsnog bedragen van duizenden euro’s te betalen. De KEM-kliniek blijkt in tegenstelling tot wat de patiënten vooraf was beloofd geen afspraken of contracten met de zorgverzekeraars te hebben. De verzekeraars hebben daarom maar een deel vergoed, ook omdat ze de gehanteerde tarieven excessief vinden. De rekening wordt dus alsnog bij de patiënten neergelegd. En in een paar gevallen wordt gemakshalve ‘vergeten’ dat een deel dus al wel is vergoed door de verzekeraar. De originele factuur wordt in z’n geheel weer neergelegd bij de patiënt. Een administratieve vergissing of opzet?
Zorgverzekeraar DSW slaat een cliënt bij die zich zo onder druk gezet voelt dat hij overspannen raakt en zijn eenmanszaak eronder lijdt. DSW zoekt de zaak grondig uit en stelt dat er op z’n minst een vermoeden is van fraude. Directeur Chris Oomen van DSW heeft geen goed woord over voor het handelen van de KEM-kliniek en het incassobureau De Incassoprofessionals. De verzekeraar staat hun cliënt bij die op 26 april a.s. voor de rechter wordt gedaagd omdat hij weigert te betalen. Anderen die ook weigeren te betalen zijn minder gelukkig en moeten zichzelf verdedigen.