Kartcentrum wijst alle aansprakelijkheid van de hand
25-10-2014
•
leestijd 2 minuten
•
321 keer bekeken
•
Het lijkt zo leuk, een bedrijfsuitje of een kinderpartijtje in een kartcentrum, een wildwaterbaan of een fun- en adventurepark. Het kan ook gruwelijk misgaan. Als er een ongeluk gebeurt, wie is er dan aansprakelijk? Wij laten een voorbeeld zien dat na een ernstig ongeluk op een kartbaan, de eigenaar alle aansprakelijkheid afwijst, omdat daarvoor door de deelnemer getekend is. Kan een bedrijf zich daar altijd op beroepen?
Ernstige verwondingen
Terrance viert zijn twaalfde verjaardag in kartcentrum Voltage in Tilburg. Vanwege zijn lengte krijgt hij een andere kart toegewezen dan zijn leeftijdsgenootjes. In een bocht botst Terrance met hoge snelheid frontaal op een muur. Hij wordt met ernstige verwondingen opgenomen in het ziekenhuis en nu, een jaar later, is hij nog steeds bezig met het revalidatietraject. Zijn ouders zijn wanhopig en nemen contact op met hun rechtsbijstandsverzekering. Zij willen het kartcentrum aansprakelijk stellen voor alle materiële en immateriële schade. Het kartcentrum wijst iedere aansprakelijkheid van de hand en de afwikkeling van de zaak komt niet verder.
Letselschadeadvocaat en mediator, tevens bestuurslid van de
Vereniging Letselschade AdvocatenMariken Peters
reageert als volgt: "Bij de afwikkeling van letselschadezaken is een veel gehoord probleem dat het schaderegelingsproces voor een leek niet erg transparant is en dat het heel lang duurt. Slachtoffers voelen zich daardoor niet gehoord en raken gefrustreerd. Aansprakelijke partijen en hun verzekeraars reageren vaak erg formeel-juridisch, zeker als het om een mogelijk grote schade gaat. Er worden dan allerlei argumenten uit de kast gehaald om aan de schadevergoedingsverplichting te ontkomen en de discussie daarover leidt dan weer tot een enorme vertraging. Hoewel er juridisch gezien soms wel wat voor het standpunt van de aansprakelijke partij te zeggen is, valt aan het slachtoffer moeilijk uit te leggen dat er soms maanden en in enkele gevallen zelfs jaren gediscussieerd wordt, voordat er concreet iets voor het slachtoffer gebeurt. Dat komt heel koud en kil over en het slachtoffer wordt gedwongen om te 'vechten' voor zijn recht, terwijl men het al moeilijk genoeg heeft met alle andere, medische en financiële problemen die uit het ongeval voortvloeien. Als het slachtoffer bovendien niet goed wordt bijgestaan door een belangenbehartiger die het ècht voor hem of haar opneemt, is dat nog eens extra zuur."
De gehele reactie van Mariken Peters is
hier
te lezen.
Exoneratieclausule/aansprakelijkheid
Aansprakelijk zijn voor schade vindt niemand prettig, zeker niet als de schade groot is. Daarom is aansprakelijkheid uitsluiten bij veel bedrijven en zeker bij bedrijven die zich bezighouden met risicovolle activiteiten, een gewoonte geworden, vaak via een zogenaamd exoneratiebeding of te wel een
aansprakelijkheidsuitsluiting
.
Reactie kartcentrum
Het Kartcentrum beroept zich op het exoneratiebeding, de verklaring die voor aanvang ondertekend moet worden. Daarmee komt de bewijslast bij het slachtoffer te liggen. De reactie van het kartcentrum lees je hieronder.