Kap regenwoud gaat door ondanks certificaten voor palmolie en soja
10-03-2021
•
leestijd 1 minuten
•
252 keer bekeken
•
Grote bedrijven als Unilever, Albert Heijn en FrieslandCampina stellen het gebruik van gecertificeerde palmolie of soja ten onrechte gelijk aan duurzaamheid, stelt Greenpeace in een rapport. Ondanks keurmerken op hun producten zijn volgens de milieubeweging veel bedrijven te linken aan grootschalige kap van regenwouden en oerbossen.
Duurzaamheidslabels en keurmerken hebben soms best sterke normen, oordeelt Greenpeace. Niettemin is na 30 jaar gebruik van certificering de problematiek rond ontbossing en mensenrechtenschendingen aan de orde van de dag. "Veel certificeringssystemen worden vooral gebruikt voor greenwashing. Gecertificeerde soja of palmolie suggereert ontbossingsvrij te zijn, maar is het niet. De tijd dringt voor de natuur en het klimaat. We kunnen niet langer bedrijven laten aanmodderen."
'Meer wetgeving, minder vlees'
Greenpeace wil dat er meer met wetgeving wordt gewerkt om bepaalde problemen aan te pakken. Keurmerken zitten daarbij soms zelfs in de weg. De Europese Commissie werkt momenteel aan een wetsvoorstel waarbij bedrijven gedwongen worden bosvernietigers te weren uit de leveringsketen voor soja, palmolie en vlees.
Greenpeace zou het liefst zien dat die producten ook minder geïmporteerd worden. Dat zou kunnen als de consumptie van vlees en zuivel hier aanzienlijk omlaag zou gaan en door in te zetten op ecologische landbouw.
ANP