Disclaimer: Vanuit het niets ineens foto’s van vieze toiletten voorgeschoteld krijgen, is natuurlijk niet zo fijn. Daarom kun je dit bericht lezen met of zonder afbeeldingen. Mocht je de afbeeldingen wel willen zien, klik dan op de gele knoppen.
Het is een herkenbaar dilemma voor veel treinreizigers. Eigenlijk moet je naar de wc, maar je wilt het liefst niet naar het treintoilet. Want die kunnen nog weleens behoorlijk smerig zijn.
Zou u namelijk dit treintoilet gebruiken?
TOON AFBEELDINGTOON AFBEELDING
Verantwoordelijkheid reizigers
Recent vroegen we aan Kassa-kijkers om foto’s van smerige treintoiletten naar ons op te sturen. Naast foto’s kregen we ook veel reacties. Vaak kwam daarin naar voren dat het in de eerste plaats de toiletgebruikers zijn die de boel netjes achter moeten laten.
Zo schrijft Simon:
Dat lijkt in ieder geval te gelden voor dit tafereel
:
Maar dat is niet het hele verhaal zegt Marian Loth. Zij promoveert aan de TU Delft met treintoiletten als onderwerp. De wc waar je in zit of staat bevindt zich nu eenmaal in een rijdende trein en dan heb je weleens te maken met een onverwachte beweging. En zelfs thuis lukt het veel mannen niet om alle plas in de pot te mikken. Dus dat het dan misgaat in de trein kan geen verrassing zijn.
Het resultaat is niet erg fris
:
Design toiletten kan beter
Daarom heeft Loth bedacht dat treintoiletten het best ook een urinoir kunnen krijgen. Dan komen de spetters in ieder geval niet op de toiletpot. Andere oplossingen zijn het plaatsen van meer handvatten om je vast te kunnen houden tijdens het doen van de behoefte. Want veel mensen willen niet daadwerkelijk het toilet aanraken. Het voorkomt ongelukjes bij onverwachte bewegingen als je je dan goed vast kunt houden. Maar dan nog kan het gebeuren dat het per ongeluk misgaat. Daarom is het volgens Loth belangrijk dat er goed wordt schoongemaakt op de treintoiletten.
Weinig tijd om schoon te maken
En daar schort het aan, stelt FNV Schoonmaak. Volgens de vakbond heeft een schoonmaker door de hoge werkdruk effectief maar 2 minuten om een treintoilet schoon te maken. Door het zogeheten Resultaat Gericht Schoonmaken is het volgens het FNV niet mogelijk om de treintoiletten echt goed schoon te maken.
De NS denkt dat er geen enkele aanleiding is waarom het schoonmaken van de toiletten niet goed zou gaan. Het
schoonmaken
gebeurt standaard 's nachts. Overdag worden treinen op drukke trajecten op keerpunten ook schoongemaakt, maar dan is er beperkte tijd. Dan lukt het niet altijd om extreem smerige toiletten volledig schoon te maken. Maar dan is er nog de mogelijk om op grote stations een extra reiniging te doen. Vaker schoonmaken is volgens het treinbedrijf nu niet mogelijk. De NS is wel aan het kijken of er nieuwe schoonmaakmiddelen en technieken zijn die kunnen helpen.
Daarnaast pakt de NS ook de inrichting van de treintoiletten aan. Tot aan 2021 komen er 500 treinen met nieuwe toiletten. Die zijn zo ingericht dat ze schoner blijven en makkelijker schoon te maken zijn. Afhankelijk van de ruimte in de treinen krijgen sommige ook een toilet met een urinoir zoals Marian Loth voorstelde.
Opdat we dit nooit meer tegen hoeven te komen
:
Maar wat het spoorbedrijf ook doet, uiteindelijk is een toilet zo schoon als de
vorige bezoeker
hem heeft achtergelaten
.