Kamer tempert treinplannen Schultz
16-02-2012
• leestijd 2 minuten
Verkeersminister Melanie Schultz kan verder met haar plannen voor de toekomst van het treinvervoer. Dat bleek woensdag tijdens een debat in de Tweede Kamer. Diverse fracties dwongen haar echter wel tot meer onderzoek naar concurrentie voor NS, waardoor de mogelijkheid bestaat dat ze op termijn haar plannen moet aanpassen. Ze staat in voor de mogelijk financiële gevolgen die dat heeft.
Hoofdrailnet
Het debat ging over het berijden van het belangrijkste spoor, het zogenoemde hoofdrailnet. Momenteel verzorgt NS het vervoer op dat net en als het aan Schultz ligt, mag dat bedrijf dat ook na 2015 doen. Het bedrijf krijgt dan een concessie voor tien jaar. Onderdeel van de deal is dat de verlieslijdende hogesnelheidslijn (hsl) wordt geïntegreerd in de gewone dienstregeling.
Twee voor twaalf
De hsl (uitgebaat door een consortium van NS/KLM) is verlieslijdend wegens tegenvallende passagierscijfers. De situatie is zo penibel dat er snel een beslissing moet worden genomen, stelde Schultz woensdag. ,,De lijn staat op omvallen, het is twee voor twaalf. Na dit debat moeten we hom of kuit hebben.''
Dat doorhakken van een knoop dreigde woensdag te mislukken omdat de Kamer meer duidelijkheid wilde hebben over een ander deel van de deal die de VVD-bewindsvrouw met NS heeft gesloten. Schultz wil de hsl (Amsterdam-België) verknopen met het hoofdrailnet, maar over de omvang van dat net zijn de politici het niet eens. Schultz wil binnen dat net twee lijnen in Limburg openstellen voor andere treinbedrijven en laat onderzoeken of dat op drie andere tracés zou kunnen.
Onder anderen Kamerlid Charlie Aptroot (VVD) vindt dat te karig. Hij wil onderzoek naar marktwerking op meer tracés en kreeg andere fracties aan zijn zijde. In de optiek van die Kamerleden kunnen kleinere vervoerders, zoals nu in uithoeken van het land al het geval is, meer diensten gaan rijden op het hoofdspoor. NS is daar tegen.
Consequenties
Schultz vreesde dat haar deal in gevaar zou komen. Daarom zegde ze toe meer onderzoek te doen naar meer concurrentie op het hoofdspoor. Wel vroeg ze woensdag om steun voor de hoofdmoot van haar plannen en die kreeg ze. Mocht later de omvang van het hoofdrailnet veranderen, dan zal dat wel financiële consequenties hebben, waarschuwde ze. Met NS moet ze daarover nog in gesprek.
ANP