Kamer kiest voor snelle aanpak sms-diensten
02-02-2010
• leestijd 2 minuten
Staatssecretaris Frank Heemskerk (Economische Zaken) moet sneller maatregelen treffen tegen de handelwijze van malafide aanbieders van sms-diensten. Een Kamermeerheid besloot dinsdag dat nieuwe regels hierover worden meegenomen in een aanpassing van de Telecomwet, die binnenkort aan de orde komt.
Vorige week woensdag zei Heemskerk (PvdA) wetgeving voor te bereiden. Tegelijkertijd zouden de aanbieders de kans krijgen orde op zaken te stellen via de aanpassing van een gedragscode, waaraan ze zich moeten houden. Pvda, GroenLinks, D66, Partij voor de Dieren, de ChristenUnie en de PVV steunden echter een verzoek van SP-Tweede Kamerlid Arda Gerkens om de wetgeving op te nemen in de Telecomwet.
De maatregelen zijn het gevolg van klachten van mensen over sms-diensten, zoals ringtones en wallpapers. De advertenties en de kosten zijn vaak niet duidelijk. Veel jongeren blijken ongewild opgezadeld te worden met een sms-abonnement.
Heemskerk wil ervoor zorgen dat mensen die een sms-dienst hebben afgenomen, de kosten niet direct in de maand erop moeten betalen. Dat gebeurt nu in de praktijk veelal wel via de rekening van de telecomprovider, zoals KPN en Vodafone.
Voortaan zou de provider de kosten bij de klant een maand van tevoren moeten aankondigen, zodat de klant er bezwaar tegen kan maken. Als de aanbieder niet kan bewijzen dat de verkoop op een zorgvuldige manier tot stand is gekomen, hoeft de klant niet te betalen.
Uit onderzoek van het kenniscentrum Mijn Kind Online is gebleken dat een kwart van de jongeren wel eens is opgezadeld met een ongewild abonnement op een sms-dienst. Volgens het centrum verdienen de aanbieders daar miljoenen mee. ANP.
Zie ook de uitzending van
Kassa van 23 januari