Het plaatsen of laten plaatsen van neprecensies op internet wordt verboden. Het kabinet wil consumenten zo beter beschermen bij het doen van online aankopen of het boeken van een reis. Dat meldt het AD.
Het verbod is geen symboolpolitiek, zeggen experts. Maar liefst driekwart van de Nederlanders baseert namelijk zijn of haar online aankopen of boeken van een hotel mede op recensies. Daarom is het belangrijk dat echte consumentenbeoordelingen van neppe kunnen worden onderscheiden. Al jaren vormen reviews een ware epidemie op internet.
Vanaf voorjaar 2022 geldt het verbod op het plaatsen of laten plaatsen van nepbeoordelingen. Deze regelgeving moet de wildgroep aan nep- en misleidende beoordelingen bij webwinkels en digitale platforms tegengaan.
Het wetsvoorstel vloeit voort uit aangescherpte regels vanuit de Europese Unie en moet vanaf mei volgend jaar van kracht zijn.
Internetwinkels moeten beoordelingen eerst op echtheid controleren voordat ze online getoond mogen worden. Op overtreding staat een boete van minimaal 4 procent van de omzet die een webwinkel in Nederland boekt.
Verder moet het onder meer transparant zijn hoe zoekresultaten van de webshops tot stand komen en ook moet duidelijker worden wie nu precies de verkopende partij is. Als consumenten een prijsaanbod krijgen dat op hun situatie is toegespitst (een zogenoemd gepersonaliseerd prijsaanbod), moeten zij in principe te horen krijgen dat andere klanten een andere prijs te zien krijgen.
In 2017 liet Kassa al zien hoe eenvoudig neppe beoordelingen te plaatsen zijn op beoordelingssites, namelijk Zoover en Tripadviser, ondanks dat deze 'methoden' hebben voor het tegengaan van neprecensies.
Bron: AD
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!