Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

'Justitie beschermt klantgegevens telecombedrijven onvoldoende'

03-05-2021
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
151 keer bekeken
  •  
hamer_justitie_10.jpg
De klantgegevens die telecomproviders dagelijks met Justitie moeten delen, worden niet goed beschermd. Dat meldt Het Financieele Dagblad op basis van onderzoeken die door een rechtszaak weer onder de aandacht zijn gekomen.
VoIPgrid, een Groningse telecomaanbieder die jarenlang weigerde de klantgegevens door te geven, maakt die rechtsgang nu ze dwangsommen krijgt van toezichthouder Agentschap Telecom. Volgens het bedrijf is dat in strijd met de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG).
Het gaat om de namen en adressen van bijna iedereen die een telefoon- of internetabonnement heeft. Providers zijn verplicht de gegevens elke 24 uur door te geven aan Justitie. De politie en andere opsporingsdiensten gebruiken deze informatie om criminelen op te sporen.

Geen goede reden

Dat die gegevens vervolgens onvoldoende beschermd worden, wordt duidelijk uit openbare evaluaties van Justitie die het FD heeft doorgespit. Een politiemedewerker die op dat moment niet opsporingsbevoegd was, kon in 2018 toegang krijgen tot de gegevens. Ook zou de politie de data vaak om ongegronde redenen gebruiken.
Het is ook nog maar de vraag in hoeverre de versleuteling - die ervoor moet zorgen dat criminelen geen toegang kunnen krijgen - de gegevens voldoende beveiligd. De Rijksauditdienst, dat overheidsprotocollen controleert, heeft daar volgens het FD zijn twijfels over. Justitie heeft de oude versleuteling inmiddels vervangen door een nieuwe, laten ze aan de krant weten.
Bron: Het Financieele Dagblad

Meer over:

privacy, datalek
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!