Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

'Jumbo kiest eieren voor zijn geld in sap-rel'

11-04-2017
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
56 keer bekeken
  •  
sinaasappelen 930x520
Supermarktketen Jumbo kiest eieren voor zijn geld in de strijd met foodwatch over het aanprijzen van 'sap' dat eigenlijk zo niet mag heten. Dat heeft foodwatch bekendgemaakt. Volgens de voedselwaakhond past de grootgrutter de categorie 'sap' in de webshop aan in 'sap en dranken'.
Suikerwater
Foodwatch stelt dat sap een beschermde term is voor producten die voor 100 procent uit vruchtensap bestaan. Veel dranken die door Jumbo verkocht werden in de categorie ‘sap’ bleken vooral uit suikerwater met vaak maar een kleine hoeveelheid sap te bestaan. Als voorbeeld noemt de waakhond Jumbo Helder Ganaatappel Acai, waarin volgens foodwatch maar 0,01 procent sap van granaatappel en 0,01 procent sap van de acai zat.
Procedure
Een eerdere klacht bij de Reclame Code Commissie leverde foodwatch niets op. De dreiging van een volgende procedure was voor Jumbo echter voldoende om overstag te gaan en de teksten aan te passen. Eerder zouden Plus en Albert Heijn hetzelfde hebben gedaan. De klachtenprocedures van foodwatch zijn daarom stopgezet. ANP

Meer over:

sap, jumbo, foodwatch
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!