Jumbo en Polare overwegen klanten digitaal te volgen
07-08-2013
• leestijd 1 minuten
Supermarktketen Jumbo en boekenketen Polare overwegen om klanten in de toekomst digitaal te gaan volgen. Met behulp van digitale volgsystemen kunnen de wifi-signalen van smartphones van klanten worden gevolgd.
Looproutes
Jumbo en Polare willen gebruik gaan maken van zogeheten routing-onderzoek. Dit is het digitaal in kaart brengen van looproutes van klanten. Volgens een woordvoerdster van Jumbo is de supermarktketen in gesprek met diverse partijen die oplossingen kunnen bieden. Polare zou soortgelijke plannen hebben, maar die vooralsnog beperken tot de 'flagship store'. Deze wordt later dit jaar geopend.
Wifi of camera's
De ketens zijn er nog niet over uit welke systemen ze willen gebruiken. Er kan gebruik gemaakt worden van camera's om de looproutes in kaart te brengen. Het is ook mogelijk om dit via het wifi-signaal van de smartphone van de klant te bepalen.
Opschudding
In de Verenigde Staten is al eerder gebruik gemaakt van dergelijke systemen om looproutes in kaart te brengen. Warenhuisketen Nordstrom testte een systeem, maar toen de klanten hier lucht van kregen ontstond er veel commotie. Hierna besloot Nordstrom het experiment stop te zetten.
Bronnen: Elsevier en nu.nl