Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

Apple onder vuur: iPhone X is heel duur en heel kwetsbaar

02-12-2017
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
134 keer bekeken
  •  
Apple_logo_2_23.jpg
Het is misschien wel het meest spannende waar Apple in lange tijd mee is gekomen. De iPhone X, niet 9 wat je zou verwachten maar X (tien) omdat Apple 10 jaar geleden met de iPhone de wereld van de mobiele telefonie op z’n kop zette. Sindsdien zijn er bijna elk jaar nieuwe modellen op de markt gekomen. In september al de 8 en 8 Plus en sinds een maand de X. Een wonder van techniek en design. Maar ook heel duur en heel kwetsbaar. En daarom ligt Apple onder vuur.
Vervangend toestel voor 600 euro
Het mag wat kosten, die iPhone X. Voor 1159 euro heb je er een, de concurrentie is gauw de helft goedkoper. Als het toestel kapot gaat, zijn de gevolgen niet te overzien. Met een glazen behuizing is het namelijk een fragiel apparaat. Als het niet door de garantie wordt gedekt (gebroken glas door een val is niet gedekt) ben je duur uit.
Maar dan komt Apple met een mooi aanbod naar de klant. Krijg je een vervangend toestel aangeboden voor een ‘zacht’ prijsje, 600 euro. Lijkt een goede deal, maar vooral voor Apple zelf, zegt technologie-deskundige Danny Mekic. Want het is 2x de fabricageprijs van een nieuwe, wat het dus niet eens is maar een refurbished waarvan de componenten Apple vrijwel niets kosten. Een lucratief verdienmodel van Apple, een bewuste strategie, stelt Mekic.
Maar het is voor de consument altijd nog beter dan een heel nieuw en nog veel duurder toestel aan te moeten schaffen. Bovendien ben je de iPhone niet wekenlang kwijt voor reparatie. Dus je doet het.
Verdienmodel
Mekic’ belangrijkste bezwaar is dat Apple het kwetsbaar maakt en een reparatie ook heel duur is. Dat is een verdienmodel. Als je het goed voor hebt met de consument, dan vraag je niet twee keer de kostprijs voor een refurbished toestel. Dat is niet in het belang van de consument. Er zijn jongeren die een jaar lang hebben gewerkt om zo’n toestel te kunnen aanschaffen.
Moet je met dit soort prijzen – ook voor reparatie - dan toch maar een extra verzekering nemen? Maar Apple’s verzekering, Apple Care Plus, kost ook nog eens ruim 200 euro.Mekic vindt dat een klassiek verzekeringsproduct dat andere fabrikanten ook toepassen . Hij benadrukt dat je recht hebt op twee jaar garantie. Voor zo’n hoge prijs mag je bepaalde verwachtingen hebben. Dat bij normaal gebruik een toestel niet meteen onherstelbaar beschadigd is. Iedereen overkomt het weleens dat je telefoon valt. Wat Mekic betreft zou dat onder normaal gebruik moeten vallen. Hij zou dat graag eens toetsen bij de rechter. Dan toch maareenstevig hoesje en schermbeveiliging eromheen doen?Maar je koopt toch niet zo’n prachtig designproduct om dat dan weer in te pakken? Zo’n toestel zou tegen een stootje moeten kunnen.
Koelkast
Volgens Mekic is het een trend dat smartphones steeds kwetsbaarder worden, ook van andere merken. Vroeger had je foeilelijke koelkastmodellen maar die waren wel stevig. Maar bij Apple wint de esthetiek (mooier en glimmender) het altijd van de veiligheid en stevigheid. Dat is een vervelende ontwikkeling, maar je doet er niet veel tegen. Als je een iPhone wilt heb je de keuze: kwetsbaar, kwetsbaar of kwetsbaar.
Aan de andere kant, Apple weet steeds meer techniek in een toestel te verwerken, steeds meer en kleiner waarmee de functionaliteit en batterijduur omhoog gaat. En dat willen wij ook als consument. Een nadeel daarvan is dat al die componenten steeds dichter op elkaar zitten en met elkaar verbonden zijn, op elkaar gesoldeerd. Dat is steeds moeilijker te repareren, zeker door reparatiebedrijven. Dat is een trend waar Apple in voorop loopt. Uiteindelijk komt er een punt dat repareren gewoon niet meer kan.
Face ID
Met de Touch ID en Face ID (zit op de X) heb je te maken met beveiligingscomponenten, die kunnen niet eens vervangen worden door reparatieshops, die zijn daarvoor beveiligd en terecht ook. Dat is volgens Mekic geen bewust beleid van Apple om de reparatie-business uit te schakelen, maar het is wel een gevolg.
En daarnaast, als Apple een nieuw toestel maakt en ze hebben de keuze tussen een onderdeel van 20 cent, dat het toestel wel beter te repareren maakt en een onderdeel van 10 cent dat vast gesoldeerd wordt en minder makkelijk te repareren is, kiezen ze voor de goedkopere, daar maken ze meer winst op. Zo simpel is het. Want Apple mag je doen geloven in een mooie, betere wereld, uiteindelijk gaat het toch ook gewoon om de centen.

Meer over:

apple, iphone, glas
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor