De consument betaalt al jaren te veel voor een internetabonnement, vindt de Consumentenbond. De reden? De dominante positie op de markt van KPN en Ziggo.
De prijzen van de twee grootste aanbieders liggen al jaren dicht bij elkaar en behoren tot de hoogste van Europa, stelt de Consumentenbond vast.
De consumentenorganisatie ziet "tal van aanwijzingen" van te weinig marktwerking en te hoge prijzen en roept toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) op om in te grijpen.
Samen hebben KNP en Ziggo zeker 75 procent van de markt in handen. Andere aanbieders mogen het glasvezelnetwerk van KPN gebruiken, maar de bond vindt het "opvallend" dat het concurrenten op het KPN-glasvezelnetwerk niet lukt goedkoper te zijn dan de KPN-providers.
Alleen concurrent Odido (glasvezel, voorheen T-Mobile) zit volgens de Consumentenbond doorgaans zo’n 6,50 tot 8,50 euro onder de prijzen van KPN en Ziggo. Als alle KPN- en Ziggo-klanten zouden overstappen naar Odido, dan zouden ze samen jaarlijks 468 miljoen euro besparen. Kanttekening hierbij: het voordeliger Odido-tarief is lang niet overal beschikbaar.
Volgens de bond stappen consumenten zelden over van internetaanbieder, terwijl de ACM in overstapkortingen wel een bewijs voor marktwerking zou zien. Maar consumenten noemen te weinig prijsvoordeel, te veel gedoe en het niet willen kwijtraken van hun mailadres als redenen om niet te wisselen van provider, stelt de Consumentenbond.
Doe de Kassa-poll op X:
Directeur van de Consumentenbond Sandra Molenaar concludeert dat de internetmarkt volledig op slot zit. "KPN en Ziggo domineren de markt steeds meer en dat zorgt voor minder keuze en hoge prijzen. Wij roepen de ACM dan ook dringend op om in te grijpen, zodat internet weer betaalbaar wordt."
VodafoneZiggo herkent zich niet in het verhaal van de Consumentenbond. Het bedrijf ervaart "wel degelijk stevige concurrentie", onder andere door "de snelle opkomst van nieuwe glasvezelaanbieders en flinke prijs- en productpromoties".
"In Nederland zien we dat zowel consumenten als bedrijven steeds meer keuzemogelijkheden hebben tussen verschillende internetproviders die concurrerende prijzen aanbieden", stelt het bedrijf.
Volgens VodafoneZiggo heeft ook de ACM vorig jaar geconcludeerd dat de markt voor vast internet voldoende concurrerend is.
Een woordvoerder van KPN stelt dat het bericht van de Consumentenbond "bol staat van de onjuistheden". KPN gaat de organisatie daar naar eigen zeggen ook op aanspreken. "Het netwerk van KPN is een open netwerk, al meer dan twintig jaar. Er is nooit sprake van geweest dat KPN dit zou willen veranderen, integendeel."
Dat de prijzen in Nederland hoger zouden zijn dan elders in Europa vindt KPN "appels met peren vergelijken", omdat veel markten in Europa bijvoorbeeld niet op grote schaal glasvezel hebben. "In Nederland leggen we onder de grond aan. Dat is prachtig, maar daar hangt een prijskaartje aan."
Bronnen: ANP, Consumentenbond
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!