Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Ingrepen nodig bij tunnels van traject HSL

02-10-2015
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
tunnel1_04.jpg
Meerdere tunnels en andere betonnen bouwwerken van de 
hogesnelheidslijn (HSL) tussen Schiphol en België zullen zonder 
maatregelen de beoogde levensduur van honderd jaar niet halen. Bij de 
tunnel ten noorden van Rotterdam bijvoorbeeld komt dan een deel van de 
bewapening over twintig tot veertig jaar bloot te liggen.
Poreus beton
Dat staat in een onderzoek dat donderdag naar de Tweede Kamer is gestuurd. 
De betonrot dreigt bij delen die blootgesteld zijn aan het weer (vorst en 
dooi). Eerder was al geconstateerd dat het beton erg poreus is. De 
onderzoekers stellen onder meer voor het beton van een laagje te voorzien 
(coating). Eventuele maatregelen zouden kunnen oplopen tot een kostenpost 
van 200 miljoen euro.
Het onderzoek werd gestart omdat er opvallend veel mos groeit op delen van 
de tunnel bij Rotterdam. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu 
bekijkt of de schade kan worden verhaald op de bouwbedrijven.
ANP

Meer over:

tunnel, diginieuws
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!