Ingrepen nodig bij tunnels van traject HSL
02-10-2015
• leestijd 1 minuten
Meerdere tunnels en andere betonnen bouwwerken van de
hogesnelheidslijn (HSL) tussen Schiphol en België zullen zonder
maatregelen de beoogde levensduur van honderd jaar niet halen. Bij de
tunnel ten noorden van Rotterdam bijvoorbeeld komt dan een deel van de
bewapening over twintig tot veertig jaar bloot te liggen.
Poreus beton
Dat staat in een onderzoek dat donderdag naar de Tweede Kamer is gestuurd.
De betonrot dreigt bij delen die blootgesteld zijn aan het weer (vorst en
dooi). Eerder was al geconstateerd dat het beton erg poreus is. De
onderzoekers stellen onder meer voor het beton van een laagje te voorzien
(coating). Eventuele maatregelen zouden kunnen oplopen tot een kostenpost
van 200 miljoen euro.
Het onderzoek werd gestart omdat er opvallend veel mos groeit op delen van
de tunnel bij Rotterdam. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu
bekijkt of de schade kan worden verhaald op de bouwbedrijven.
ANP