Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

ING verlaagt daglimiet voor klanten in betaalapp tegen fraude

01-02-2023
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
56176 keer bekeken
  •  
ing_limiet_20230201

ING verlaagt de daglimiet voor gebruikers van de de bankieren-app. Dat doen ze om klanten bewust te maken van de risico's van het hanteren van een hoge daglimiet, waaronder (telefonische) oplichting en fraude. Door de maatregel kunnen klanten per dag minder hoge bedragen overmaken naar andere bankrekeningen of door het doen van iDeal-betalingen, tenzij ze de limiet zelf weer verhogen. 

Het bedrag wordt voor alle klanten automatisch verlaagd, maar klanten kunnen dit bedrag dus wél zelf verhogen. Achterliggende gedachte van deze maatregel is dat consumenten zo bewuster worden gemaakt van de risico's van fraude en oplichting: met een lagere daglimiet kunnen oplichters immers minder makkelijk snel grote bedragen wegsluizen.

Tegenover de Telegraaf verwoordt Adine Wempe, directeur Fraude bij ING, het als volgt: "Wij willen onze klanten ook bewust maken van de mogelijkheden om zichzelf te beschermen tegen fraude. Een van de mogelijkheden is het instellen van een zo laag mogelijke daglimiet."

Wat wordt de nieuwe daglimiet voor ING-klanten?

De huidige daglimiet van 5000 euro wordt dan teruggebracht naar 2000 euro. Uitgezonderd zijn overboekingen tussen eigen (spaar)rekeningen, periodieke overboekingen en incasso's. De maatregel gaat in per 8 februari 2023.

Klanten kunnen de daglimiet desgewenst wél verhogen, en wel tot een maximum van 50.000 euro per dag. Wie de betaallimiet verhoogt, moet echter wél vier uur wachten voordat de wijziging daadwerkelijk van kracht wordt. Er is geen mogelijkheid om dat proces te versnellen, ook niet via de klantenservice of iets dergelijks.

Ook dat is in het kader van fraudepreventie: telefonische oplichting door een zogenaamde 'bankmedewerker' wordt bijvoorbeeld een stuk moeilijker als er sprake is van een wachttijd van enkele uren. Dit betekent echter wel dat klanten die van plan zijn om een grote uitgave te doen, daar tijdig op moeten anticiperen in het geval het totaalbedrag de daglimiet overschrijdt. Deze mensen moeten tijdig handmatig de betaallimiet verhogen.

Lees er meer over op de website van ING.

Eerder verlaagde Rabobank de daglimiet al voor klanten. Lees er meer over in onderstaande artikel.

Lees ook:

Bron: ANP / ING / Telegraaf.nl

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (5)

rduivenbooden
rduivenbooden
3 feb. 2023 - 12:34
Ik weet nog dat 60 jaar (?) geleden mijn vader woedend was over het feit, dat hij geen loonzakje meer kreeg. Het moest via de bank ! "De banken willen volledig zeggenschap over ons geld !" Brieste hij. Toen vond ik het overdreven, maar nu denk ik, dat hij gelijk heeft. Eerst werden bankfilialen gesloten "omdat de klanten niet meer contant betalen ". Toen de kleinere geldautomaten in de dorpen, "omdat mensen niet meer contant betalen " . De volgende stap zal zijn, dat je niet meer contant KUNT betalen ! Achter de oudere pinners staan soms boeven, die de pin afkijken en later de pas stelen. Een groot risico !
lamb
lamb
1 feb. 2023 - 16:59
Enerzijds begrijpelijk, anderszijds erg vervelend. Allemaal dankzij het geboefte dat geld op deze wijze wil stelen. Wel vraagt ING regelmatig of ik met mijn mobieltje wil betalen, dat wil ik helemaal niet, ik vind dit, persoonlijk, onverstandig. Maar goed, ieder zijn keuze natuurlijk. Vervelend is wel dat die verlaging eenzijdig gebeurt, je hebt niets te willen, wil of moet je meer overmaken dan die 2000 euro, dien je allerlei handelingen te verrichten en minimaal 4 uur wachttijd accepteren om je eigen geld over te kunnen maken. Bij bepaalde grote bedragen moet je eerst naar een ING-kantoor. Bestaan die nog wel? In elk geval niet klantvriendelijk, kostenverhogend en milieuvervuilend reizen naar een ING kantoor elders. Jammer dat zoiets weer niet via de PC kan. Triest dat hier geen sluitend systeem voor gevonden kan worden.
de gruyter
de gruyter
1 feb. 2023 - 12:14
Graag zou ik eens willen dat al die banken hun verantwoordelijkheid eens nemen . Betaal me suf voor de niet bestaande service. Alle kantoren worden gesloten moet er nu 15 km voor rijden. Alles per pc en toch de services kosten verhogen, niks service geen rekening met ouderen niks alleen naar graaien . Dan Wordt ook elke keer zomaar mijn wachtwoord gewijzigd dat doe ik niet zelf maar hij pakt het gewoon niet meer dan als antwoord krijg ik wij weten ook niet hoe dat kan dat is de service van de ING wanneer worden deze banken eens aansprakelijk gesteld voor hun boeken winsten en belachelijke gedrag zeer klant onvriendelijk
kaartendraak
kaartendraak
1 feb. 2023 - 11:19
Welja, nog meer betutteling en controle, waarom ook niet. Nog even en iedereen krijgt een klein bankrobotje die constant op je schouder zit mee te kijken.........oh wacht, dat wordt natuurlijk een onderhuidse chip......
4 Reacties
JannyBoe
JannyBoe1 feb. 2023 - 12:48
Ik geloof dat u de essentie hier mist: voor de veiligheid wordt de daglimiet verlaagd. Maar niets staat je in de weg om die zelf weer te verhogen.
R. de Souverein
R. de Souverein1 feb. 2023 - 16:38
Ja geloof je het zelf JannyBoe!? Dat heeft daar niks mee te maken. Dit is gewoon allemaal aanloop op de geplande uitfasering van cash geld. Dus ze maken het steeds lastiger om met cash te betalen en dus ook om cash op t nemen. Hoop dat zoiets als de florijn doorzet zodat we een alternatief (met cash) hebben waar je ook gewoon overal mee kunt betalen.
wim koelewijn
wim koelewijn1 feb. 2023 - 16:52
R de S...denkt dat U wel erg overdrijft ..
JannyBoe
JannyBoe2 feb. 2023 - 9:00
U mist ook de essentie @R. de Souverein. Er verandert helemaal niks in dit onderwerp dat instellen van een daglimiet is. Je kunt de daglimiet gewoon weer omhoog zetten en je de hele dag helemaal sufpinnen en overboeken.
domboot
domboot
1 feb. 2023 - 10:11
EINDELIJK, had het zelf jaren terug al verlaagd. 2 keer heb ik het even verhoogd voor een grote aankoop financieel gezien
1 Reactie
Duc7
Duc71 feb. 2023 - 10:38
Ik ook, en idd indien nodig tijdelijk verhoogd. En die 4 uur wachten is dan ook geen probleem omdat die hogere bedragen niet ineens aangekondigd voor je neus liggen 😉

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor