ING sluit sommige klanten uit van spoofing-waarschuwing
17-10-2020
•
leestijd 3 minuten
•
569 keer bekeken
•
De afgelopen tijd liet Kassa zien hoe spoofing-fraude in zijn werk gaat en wat de gevolgen kunnen zijn. Bij spoofing worden mensen gebeld door een crimineel die zich voordoet als bankmedewerker en hiervoor het echte telefoonnummer van de bank gebruikt. Van de gemelde spoofing-slachtoffers blijkt het overgrote deel klant te zijn van ING, met inmiddels een schade van rond de 4 miljoen euro. Bij navraag onder de groep gedupeerden blijkt ook dat de toch al summiere waarschuwing vanuit die bank voor veel mensen te laat of helemaal niet is gekomen. Wanneer gaat ING haar verantwoordelijkheid nemen?
Een crimineel doet zich voor als een bankmedewerker. Met behulp van spoofing-techniek kan de crimineel ervoor zorgen dat een slachtoffer tijdens het bellen het echte telefoonnummer van de bank in het display van zijn of haar telefoon ziet staan. Sommige telefoons maken er zelfs automatisch de naam van de betreffende bank van. Als je als prooi niet weet dat dit mogelijk is, ben je eigenlijk al verloren.
Het verhaal van de uiterst vriendelijke en behulpzame persoon aan de lijn is dat de rekening op dat moment wordt aangevallen of dat er vreemde overboekingen plaatsvinden. De bank zou deze tegenhouden en het geld even veiligstellen op een tijdelijke andere rekening. We hebben gezien dat deze oplichting echt iedereen kan treffen en dat de impact enorm is; slachtoffers verliezen vaak tienduizenden euro’s in één telefoongesprek...
Niet iedereen ontvangt een waarschuwing
De bank heeft sommige klanten een persoonlijke waarschuwing gestuurd, via de berichteninbox van de mobiele app. Wij vroegen de gedupeerden of zij dit bericht hebben ontvangen. 68 procent geeft aan dit bericht gekregen te hebben, maar niet op tijd. 32 procent heeft het bericht zelfs helemaal niet gehad. Wat opvallend is, is dat van alle gedupeerden die 50 jaar of jonger zijn helemaal niemand deze waarschuwing in de app heeft gehad.
We vroegen ING of ze bepaalde leeftijdscategorieën uitsluiten van waarschuwingen. De bank geeft aan Kassa toe dat dit het geval is. ING laat weten klanten op verschillende manieren te informeren en “bij deze communicatiestrategie is ook het slachtofferprofiel meegenomen. Leeftijd is daar onderdeel van.” Het complete antwoord van ING op deze vraag lees je hieronder.
Je kunt je afvragen of zo’n bericht überhaupt voldoende waarschuwing is als het om zulke grote bedragen gaat die mensen kwijtraken. 63,2 procent van de ING-gedupeerden zou graag middels een persoonlijke brief van de bank worden gewaarschuwd.
Meeste slachtoffers ING
Kassa ontdekte dat van het aantal gemelde slachtoffers bij GIBO, een platform voor gedupeerden van spoofing, 76 procent klant is van ING. In de uitzending van 10 oktober deed Amber een oproep aan de nieuwe CEO van ING, Steven van Rijswijk, die in een gelikt filmpje vertelt over de strenge maatregelen die de bank zou nemen om haar klanten te beschermen tegen allerlei vormen van fraude. Tot op heden wil de bank niet ingaan op de uitnodiging van Kassa om te komen praten over de spoofing-tragiek die voornamelijk klanten van ING hard raakt. Volgens ING zou deze conclusie op basis van de gemelde slachtoffers bij het spoofing-platform een vertekend beeld geven. De bank komt echter niet met andere cijfers. De complete reactie lees je hieronder.
Gebeld door een bankmedewerker? Dit moet je doen!
Helaas blijft het aantal slachtoffers van spoofing-oplichting nog steeds stijgen. Dus let op en zeg het voort; als je gebeld wordt door iemand die zich voordoet als een bankmedewerker, hang dan op en laat je ook niet terugbellen door deze persoon, maar bel zelf naar je bank om dit te melden.
Dat het telefoonnummer dat je ziet inderdaad het nummer is dat hoort bij de alarmlijn van de bank en dat de persoon aan de lijn persoonlijke informatie van je weet, over bijvoorbeeld je saldo, betekent helaas niet dat het ook daadwerkelijk een bankmedewerker is. Check dit door op te hangen en daarna zelf het alarmnummer van de bank te bellen en te vertellen wat de persoon aan de telefoon vertelde.