Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

ING past betaalsysteem aan na miljoenenschade klanten door spoofing

07-11-2020
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
731 keer bekeken
  •  
bankfiliaal ing 1127
De afgelopen maanden zijn honderden bankklanten opgelicht door middel van spoofing. Criminelen lijken te bellen met het telefoonnummer van de bank en kunnen klanten overhalen om hun geld over te maken naar een speciale ‘kluisrekening’ die achteraf niet blijkt te bestaan. De meeste slachtoffers vallen bij ING, met een totale schade van zeker 4,7 miljoen euro. Die bank gaat nu haar digitale betaalsysteem aanpassen. De wachttijd bij het verhogen van de limiet voor overboekingen was een kwartier en wordt nu aangepast naar vier uur, meldt Kassa. 
Omdat in een kwartier tijd de limiet voor een overboeking verhoogd kon worden naar het maximum op dag basis (50.000 euro), konden snel grote bedragen van ING-klanten worden buitgemaakt. Slachtoffers werden de tijd die het duurt tot het door hen verhoogde daglimiet actief was aan de lijn gehouden door de crimineel, en dachten hun geld vervolgens over te boeken naar een speciale veilige rekening. In werkelijkheid maakten ze al hun spaargeld over naar de rekening van een ‘katvanger’.  

ING vergoedt niet

In tegenstelling tot de Rabobank vergoedt ING haar klanten die slachtoffer zijn geworden van deze oplichting niet. Adine Wempe-Kalff, directeur Fraude & Cybersecurity ING Nederland: “Wij hebben als beleid dat als klanten zelf de transactie doen, dat wij niet kunnen vergoeden”. Wel past de bank haar digitale betaalsysteem aan zodat het in plaats van een kwartier vanaf nu vier uur duurt voor een verhoogd limiet actief is in de mobiel bankieren App of via Internetbankieren. Deze langere wachttijd heeft ING volgens eigen zeggen ingebouwd om het oplichters moeilijker te maken. Daarnaast krijgen klanten een extra waarschuwing te zien op het moment dat zij via digitaal bankieren hun limiet om geld over te maken willen ophogen.

Extra waarschuwingsscherm

Adine Wempe-Kalff, directeur Fraude & Cybersecurity ING Nederland: “Het is nu zo dat als je de daglimiet wijzigt en de tijd dat het ingaat duurt 15 minuten, en dat hebben wij nu gewijzigd naar vier uur. Dat geeft klanten de mogelijkheid als ze het gevoel hebben dat het niet helemaal klopt, om op te hangen en ons te bellen om het verhaal te checken. Het tweede wat we hebben doorgevoerd is dat we een extra waarschuwingsscherm hebben neergezet met een expliciete waarschuwing dat er oplichters actief zijn en daar moet je aanklikken ‘stoppen’ of ‘doorgaan’. En dat doen we omdat we het heel belangrijk vinden om onze klanten te beschermen”.

Consumentenbond: bank moet wel vergoeden

De Consumentenbond bekritiseert het beleid van ING om klanten niet te vergoeden bij spoofing. Een woordvoerder van de bond benadrukt dat dit soort fraude te maken heeft met de digitalisering van het betalingsverkeer waar banken juist actief op hebben ingezet. Daarnaast zouden banken volgens de bond moeten vergoeden bij fraude, tenzij een klant overduidelijk zelf nalatig is geweest. Joyce Donat, woordvoerder van de Consumentenbond: “De bewijslast moet omgedraaid. Nu is het: De bank vergoedt niet, tenzij. Wij vinden het moet zijn: de bank vergoedt wel, tenzij”. 
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!