Binnenkort mogen populaire vloggers in hun video's geen producten meer aanprijzen in ruil voor geld. Dat zegt het Commissariaat voor de Media na vragen van het FD. De nieuwe regels van de gewijzigde Mediawet per 1 november leggen een verdienmodel van veel bekende vloggers aan banden. Zij trekken soms wel honderdduizenden kijkers. Waarschijnlijk blijft de 'hobbyvlogger' buiten schot.
Makers van online video's worden door grote bedrijven tienduizenden euro's betaald voor een vermelding in een video. Voor vloggers zijn de betalingen veruit hun belangrijkste inkomstenbron. De nieuwe regels schrijven nu voor dat vloggers hun kijkers niet meer mogen aansporen om iets te kopen en een product geen 'overmatige aandacht' mogen geven.
Invloed op kinderen
Zo mag Enzo Knol, één van de bekendste vloggers van Nederland, zich wel laten betalen om vissticks van Iglo te eten, maar mag hij niet drie keer zeggen hoe lekker hij ze vindt. Juist de aanbeveling is een grote kracht van influencermarketing. Uit een enquête van overheidsplatform Wijzer in Geldzaken blijkt dat vloggers veel invloed hebben op het koopgedrag van kinderen. De helft van de kinderen koopt weleens iets uit een vlog.