Impact nepnieuws op consument nog beperkt
25-07-2018
• leestijd 1 minuten
Neem nepnieuws serieus, ook al is de impact daarvan nog beperkt. Dat zeggen de Autoriteit Consument & Markt (ACM) en het Commissariaat voor de Media (CvdM) na onderzoek.
Nepnieuws of fakenieuws is informatie die niet op waarheid berust. De berichten worden via sociale media verspreid, vaak om de publieke opinie te beïnvloeden.
Volgens beide toezichthouders gaat het nu nog goed met de nieuwsmedia in Nederland. De nieuwsvoorziening is divers en kwalitatief goed. Maar er zijn risico's.
Verschraling nieuwsaanbod
Een daarvan is 'verschraling van het nieuwsaanbod' . ,,De verdere groei van sociale platforms kan ertoe leiden dat traditionele nieuwsaanbieders steeds meer ‘sensatie-content’ plaatsen. Daardoor verschraalt de kwaliteit van het nieuwsaanbod en komt een belangrijke functie van de media voor het bevorderen van de democratie onder druk te staan", aldus ACM en CvdM.