Onacceptabel. Dat vindt de Consumentenbond van het besluit dat VGZ-verzekerden per 1 juli niet meer terecht kunnen bij het Ikazia ziekenhuis in Rotterdam. Daarom trekt de bond aan de bel bij VGZ.
Elk jaar weer maken verzekeraars en zorgverleners afspraken, onder andere over de hoeveelheid zorg die dat jaar geleverd mag worden. Het Ikazia in Rotterdam is nu door de met VGZ overeengekomen hoeveelheid zorg heen. Het gevolg is de behandelstop. Patiënten moeten hierdoor uitwijken naar andere ziekenhuizen. VGZ zegt op zijn site dat het nodig is 'om te voorkomen dat het Ikazia ziekenhuis in 2019 meer zorg moet leveren dan vooraf is afgesproken'.
Tussentijds overstappen is niet mogelijk
"Dit is de omgekeerde wereld," roept de directrice van de Consumentenbond, Sandra Molenaar. "Verzekerden gaan voor een jaar een contract
aan met een zorgverzekeraar en kunnen tussentijds
niet overstappen. Ze
moeten er dus van uit kunnen gaan dat zij gedurende dat jaar ook daadwerkelijk van de vooraf gekozen zorgverleners gebruik kunnen maken.
Als het met de budgetteringen niet uitkomt, moet er geschoven worden met budgetten tussen ziekenhuizen in plaats van met verzekerden. Daarnaast gaat de argumentatie van VGZ volledig voorbij aan de keuzevrijheid van verzekerden. Discussies tussen zorgverzekeraars en ziekenhuizen moeten ze niet voeren over de rug van patiënten."