Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!
Ik heb een reis geboekt bij Thomas Cook of Neckermann. Wat nu?
24-09-2019
•
leestijd 2 minuten
•
208 keer bekeken
•
Reisbureau Thomas Cook is niet meer. Het 178-jarige bedrijf heeft maandag faillissement aangevraagd, waarna duizenden reizigers in de problemen kwamen. Vooralsnog is de Nederlandse tak niet omgevallen, maar voert ze geen reizen meer uit. Een overzicht van wat we tot nu toe weten en wat je kunt doen als gedupeerde.
Horrorverhalen van een hermetisch afgesloten hotel in Tunesië met gewapende bewakers. Duizenden euro’s moeten afrekenen bij het uitchecken… allemaal gevolg van het faillissement van een van de grootste reisorganisaties ter wereld. Allerlei instanties zijn in de bres gesprongen om de chaos te managen, maar veel blijft nog onduidelijk.
Ik heb een reis geboekt bij Thomas Cook of Neckermann. Wat nu?
De reis zal niet doorgaan, tenzij deze bij Neckermann via Expedia is geboekt. De 50.000 Nederlanders die tot het einde van de winter een reis hebben geboekt die zou worden uitgevoerd door Thomas Cook kunnen zich richten tot het reisbureau waar de reis is geboekt. De Stichting Garantiegeld Reisgelden (SGR) raadt aan het betalingsbewijs en de boekingsbevestiging mee te nemen. De SGR is alleen voor dringende gevallen te bereiken via het op dinsdag opgerichte telefoonnummer 070 - 30 711 11. Dat wil zeggen voor mensen die al op reis zijn en problemen ondervinden met hun accommodatie. Reisorganisatie TUI werkt hierbij samen met de SGR en zit achter het informatienummer.
Kan ik de reis nog omboeken?
De SGR-directeur liet dinsdag weten ‘er vanuit te gaan dat die dat wil alsnog op vakantie kan gaan’. De reis zal dan via een andere touroperator verlopen. Mocht de reis echter duurder uitvallen, wordt er niets extra vergoed.
Hoe en wanneer krijg ik mijn geld terug?
Extra kosten van verblijf en een terugvlucht zullen worden vergoed door de SGR. Het garantiefonds vraagt klanten rustig te blijven en geduld te hebben. De website van de SGR wordt bij nieuwe informatie steeds geüpdatet.
Heb jij een reis geboekt bij Thomas Cook of Neckermann?
Mail jouw vraag of ervaring naar aanleiding van het faillissement naar
kassa@bnnvara.nl
.