Huismerk groeit ten koste van A-merk
25-02-2010
• leestijd 1 minuten
A-merken in de supermarkt verliezen terrein aan huismerken. De omzet van A-merken groeide het afgelopen jaar met 2,2 procent terwijl de omzet van huismerken is gegroeid met 7 procent. Dat heeft marktonderzoeker IRI donderdag gemeld.
Het aanbod van huismerken is tegenwoordig veel groter, verklaart IRI-directeur Ronald Laureijsen de opmars van deze merken ten opzichte van A-merken. Maar ook de economische crisis speelt een rol bij de consument. De focus op prijs is heel sterk tegenwoordig, mede ook door de acties bij supermarkten, stelt Laureijsen. ,,De consument is misschien niet prijsbewuster, maar wel prijsgevoeliger gemaakt.''
Volgens IRI staan producten waarvan de verkoop jarenlang groeide, zoals functionele zuivel, koelverse sappen en tussendoorkoeken nu onder druk. Het lijkt erop dat de bestedingen van consumenten minder 'luxe' worden, aldus de marktonderzoeker.
Maar typisch Hollandse merken als Hak, Mona, Croma en Honig weten zich goed staande te houden, constateert het marktonderzoeksbureau. Ook multinationals als Unilever, Procter & Gamble en Heinz slagen er met sommige merken in tot bovengemiddelde groei te komen.
Het grootste merk in de supermarkten is nog steeds Campina met een omzet in 2009 van 408 miljoen euro. Op de tweede plaats staat Marlboro met 322 miljoen euro en Douwe Egberts (289 miljoen euro) staat op de derde plek. Daarna volgen merken als Coca-Cola, Heineken, Friesche Vlag en Unox. ANP