Steeds meer huishoudens moeten noodgedwongen een duur, variabel energiecontract afsluiten. In verband met de hoge energiekosten is het bijna niet meer mogelijk om een vast contract af te sluiten, waardoor huishoudens bij afloop van hun huidige contract gedwongen zijn om voor een variabel contract te kiezen.
Bij een variabel contract kan de energieleverancier de tarieven tussentijds aanpassen als dat nodig is. Prijsstijgingen zoals zich die nu voordoen op de gasmarkt worden op die manier sneller voelbaar voor de consument.
Tijdens de eerste helft van dit jaar steeg het aantal huishoudens dat een variabel energiecontract heeft van 50 naar 56 procent, aldus toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM).
Energieleveranciers bieden geen vaste contracten meer aan vanwege de sterk fluctuerende prijzen en onrust op de energiemarkt. Deze factoren maken het voor energieleveranciers duurder en risicovoller om de prijzen voor een langere tijd vast te leggen.
De ACM krijgt via zijn consumentenloket veel vragen over energiebedrijven die het termijnbedrag verhogen. Met het termijnbedrag betaal je een voorschot op de uiteindelijke eindafrekening. Leveranciers kunnen het termijnbedrag verhogen als de tarieven stijgen of als het verbruik van een klant hoger blijkt te zijn dan eerder was ingeschat.
Volgens de ACM is het wel belangrijk dat energieleveranciers consumenten duidelijk uitleggen waarom verhoging van dit termijnbedrag nodig is, zodat consumenten dit ook zelf kunnen controleren.
De ACM waarschuwt consumenten om niet zomaar het termijnbedrag te verlagen om daarmee direct wat financiële ruimte te creëren, aangezien die rekening later moet worden betaald. "Het doel van het termijnbedrag is om de totale energierekening te spreiden over het hele jaar en zo te voorkomen dat er in de winter veel meer en in de zomer veel minder betaald hoeft te worden", aldus de ACM.
Andersom moet ook niet opzettelijk te veel aan voorschot worden betaald om maar een "spaarpotje" bij energieleveranciers op te bouwen.
De ACM roept mensen die in de problemen komen op om vooral contact op te nemen met de energiemaatschappij om tot een betalingsregeling of andere oplossing te komen. De ACM heeft geen aantallen beschikbaar over het aantal huishoudens dat besluit het termijnbedrag te wijzigen.
Bron: ACM
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!