Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) meldt dat consumenten afgelopen september 6,6 procent meer hebben uitgegeven aan diensten zoals telefoon- en internetabonnementen, kappersbezoeken, etentjes en sport- en culturele bezoeken. Dit aantal is in vergelijking met een jaar eerder.
Volgens het CBS zijn de cijfers aangepast naar prijsstijgingen en koopgedrag, zodat een reëel cijfer tot stand komt. Ondanks de grote stijging van dit jaar, is het nog wel 1,4 procent lager dan in 2019; een jaar voorafgaand aan de uitbraak van corona.
Verder blijkt uit de voorlopige cijfers dat consumenten gemiddeld 3 procent meer hebben besteed aan de aanschaf van duurzame goederen waaronder kleding en elektronica. Opvallend is dat er juist minder bestedingen zijn verricht aan vervoersmiddelen en het interieur.
Op het gebied van energie en water is naar verhouding minder besteed, na correctie van prijsveranderingen. Volgens het CBS gaven consumenten daarentegen aanzienlijk meer uit aan persoonlijke verzorgingsmiddelen.
Bron: Centraal Bureau voor de Statistiek/ANP
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!