Huisdierverzekering weigert vergoeding
28-03-2011
• leestijd 2 minuten
De Belbus is deze week in Deventer en we wandelen mee met Nathalie Boersma en haar hond Liang, een Shar-Pei. Afgelopen zomer wordt Liang plotseling ziek. Nathalie gaat met Liang naar de Dierenkliniek in Deventer en ze schrikt van de diagnose. Liang heeft twee tumoren, maar uiteindelijk worden die succesvol verwijderd. Liang is nu weer helemaal gezond. Maar zo’n operatie, en alle onderzoeken ervoor en erna, kosten veel geld: ruim 4.000,- euro.
Nathalie dient een declaratie in bij Proteq. Want al sinds ze Liang heeft, is de hond daar verzekerd. Aanvullend verzekerd zelfs, onder andere voor oncologie. Nathalie verwacht dan ook dat alle kosten vergoed zullen worden, maar… niet dus…. Nathalie raadpleegt de dierenarts die Liang geopereerd heeft. En hij is het met Nathalie eens dat de kosten wel vergoed moeten worden door Proteq. Hij verklaart dit zwart op wit. En met deze verklaring tekent Nathalie tot twee keer toe bezwaar aan bij Proteq. Maar de verzekeraar blijft bij zijn standpunt dat er niks vergoed wordt. Tot grote verbazing van Nathalie!
In de Belbus jurist Rogier de Haan. Hij vindt dat Proteq wel moet betalen. Liang had een tumor en in de betreffende verzekeringspolis staat dat ‘oncologie’ onder de dekking valt. Rogier de Haan en Nathalie rijden in de Belbus van Deventer naar Heerhugowaard. Daar krijgen ze de directeur van Proteq, Martijn Meijlink te spreken. Hij wil, voordat hij iets inhoudelijks zegt, eerst in het dossier duiken.
Een dag na het bezoek aan Heerhugowaard reageert Meijlink als volgt: “Er is naar voren gekomen dat onze klantcommunicatie in het geval zoals die van Liang, de Shar-pei van mevrouw Boersma, tot verwarring heeft kunnen leiden bij mevrouw Boersma. […: We hebben daarom besloten om onze eerdere beoordeling van de declaratie van mevrouw Boersma te herzien en alsnog over te gaan tot uitkering.”
Dat is goed nieuws voor Nathalie, maar ook voor de andere verzekerden belooft Proteq: “Door haar zaak heeft mevrouw Boersma ons gewezen op een onduidelijkheid in onze communicatie. Wij vinden het zeer vervelend als onze klanten het gevoel hebben dat wij onvoldoende duidelijkheid bieden. We zullen dan ook zo snel mogelijk aanpassingen doen in onze klantcommunicatie, zodat een situatie zoals mevrouw Boersma heeft meegemaakt met Liang, hopelijk niet meer voorkomt.”
Kassa’s Belbus bereikt u via Postbus 3000, 1200 CZ Hilversum, of
belbus@vara.nl.