Hoge aanbetaling bij keuken mag niet
09-04-2009
• leestijd 1 minuten
De Consumentenautoriteit houdt in de gaten of keukenbedrijven zich houden aan de regels rond aanbetaling. Eén onderneming is daarvoor al op de vingers getikt en heeft toegezegd niet langer een te hoge aanbetaling te eisen.
Bedrijven die zijn aangesloten bij een branche- of gedragscode moeten zich aan de regels daarvan houden. Doen zij dat niet, dan kan de Consumentenautoriteit op basis van de Wet oneerlijke handelspraktijken (OHP) hiertegen optreden. Deze mogelijkheid heeft de Consumentenautoriteit nu voor het eerst toegepast.
De voorwaarden van Centrale Branchevereniging Wonen (CBW) schrijven voor dat de winkelier aan de klant bij de aankoop van een keuken maximaal een aanbetalingspercentage van 15 procent van het aankoopbedrag mag vragen. De rest van het factuurbedrag moet de klant bij aflevering voldoen.
Uit onderzoek van de Consumentenautoriteit bleek dat bij veel van de bedrijven de klant een hoger percentage moest aanbetalen. Bovendien eisten alle bedrijven dat het volledige aankoopbedrag moest zijn voldaan vóórdat de keuken werd geleverd. Dit is in strijd met de CBW-voorwaarden én met de wet.
Voor de consument kan dit grote gevolgen hebben. Zo is bij een faillissement van een onderneming die is aangesloten bij het CBW voor de consument alleen het aanbetalingspercentage van 15 procent gegarandeerd. ANP