Van alle vervoermiddelen is de scootmobiel relatief het onveiligst en het vaakst betrokken bij ernstige ongevallen (zie ook Kassa 13-11-2018: De scootmobiel is het gevaarlijkste vervoermiddel in Nederland). Ligt dat aan de mensen zelf die veelal oud zijn? Of spelen ook technische oorzaken een rol? Kassa hield een online enquête onder haar kijkers naar de veiligheid van de scootmobiel. Aan deze enquête hebben maar liefst 1.780 mensen deelgenomen, allemaal in het bezit van een scootmobiel. Verder vroegen we aan technisch onderzoeker Peter Coppes om de scootmobiel te controleren op technische veiligheid.
We vroegen hoe veilig mensen zich voelen op de scootmobiel. De meerderheid voelt zich veilig, maar 34,3% voelt zich soms of zelfs nooit veilig op de scootmobiel. We willen natuurlijk weten waarom dat zo is.
Dat kan te maken hebben met technische storingen waar meer dan de helft van de geënquêteerden melding van maakt.
- Bij 9% van hen deden de remmen het niet.
- Bij 14% gingen de scootmobielen spontaan rijden
- Bij 5% bleef het stuur vast zitten.
- En bij liefst 52,2% van de mensen viel de motor onverwacht uit.
Niet alle ongelukken zijn te verklaren uit technische storingen en daarom vroegen we aan de mensen die schade hebben gehad waar dat aan lag.
- 14,2% weet dat aan een technische fout van de scootmobiel.
- En 56,2% aan een eigen (stuur)fout.
- De rest aan een andere reden.
En we vroegen aan de mensen of ze wel eens betrokken zijn geweest bij een ongeluk. Bij 13,3% het geval.
- 43,8% van de mensen gaf zichzelf de schuld
- 56,3% de andere weggebruiker.
Ook hier vroegen we of een technische fout de reden kon zijn, dat was bij 13,4% van de mensen het geval.
In opdracht van Kassa heeft technisch onderzoeker Peter Coppes een onderzoek gedaan naar de technische veiligheid van scootmobielen. De scootmobielen die zijn onderzocht, lijken qua technisch ontwerp op de stint maar zijn stukken beter geconstrueerd. Maar Coppes constateerde wel enkele technische gebreken, voornamelijk bij het elektrische systeem waardoor er brand kan ontstaan – maar dat risico is klein. Verder ontbreekt bij de meeste scootmobielen een noodstopschakelaar. Deze gebreken en omissies zijn relatief eenvoudig op te lossen. Dat is ingewikkelder bij het gecombineerde gas-remsysteem. Dat is gevaarlijk bij noodsituaties want dan vallen mensen terug op hun intuïtieve reflex en knijpen in het stuur in plaats van het los te laten. En dat stuur moet je bij dit soort systemen juist loslaten om te remmen. Dat systeem voldoet niet en moet aangevuld worden met een remsysteem dat wel past bij wat mensen gewend zijn. Welk systeem dat moet zijn, zou uitgezocht moeten worden door een multidisciplinair onderzoeksteam, stelt Peter Coppes. Daarin zouden niet alleen technici moeten zitten, maar ook verkeerspsychologen, en andere deskundigen. Lees het onderzoeksrapport (Word doc.) van Peter Coppes.
Ondertussen zitten de gebruikers van een scootmobiel met de vraag of hun vervoersmiddel nog wel veilig te gebruiken is. Natuurlijk kan dat, mits de gebruiker enkele voorzorgen treft en vooral tracht te voorkomen in gevaarlijke situaties te komen. Wees alert, let goed op, en rij voorzichtig. En neem bij twijfel een opfriscursus bij een van de afdelingen van Veilig Verkeer Nederland.
Lees de reactie van Firevaned, de branchevereniging hulpmiddelen, in het extra info blok.
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!