Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Hoe is het met de problemen van de 1.2 PureTech-motor van Stellantis?

20-04-2024
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
114597 keer bekeken
  •  
frag_stellantis_20240420

Het is ruim een jaar geleden dat we met Kassa aandacht besteedden aan de problemen met de 1.2 PureTech-motor van autofabrikant Stellantis. Mede dankzij onze aandacht kwam Stellantis met een coulanceregeling. Met een nieuwe, verbeterde distributieriem zouden de problemen bovendien opgelost zijn, zo vertelde woordvoerder Jeroen Maas van Stellantis destijds toen Kassa op bezoek ging. Hoe staat het er nu eigenlijk mee, zijn de problemen opgelost?

Helaas niet zo goed, zo blijkt uit de vele meldingen. Er zijn meerdere bezitters van een Citroën, een Peugeot of een Opel met een 1.2 PureTech-motor die zich bij ons melden omdat de motor nog steeds problemen geeft. Ze melden zich mede bij ons omdat ze zich niet gehoord voelen bij de importeur.

Stellantis geeft niet thuis als het op coulance aankomt

Met de nieuwe distributieriem was er even hoop op betere tijden, maar ook de Citroën C4 SpaceTourer uit 2020 van mevrouw Clobus moet binnen de 80.000 kilometer aan een nieuwe distributieriem. Inderdaad, dat is ruim voor de gegarandeerde ondergrens van 100.000 km of 6 jaar.

Stellantis geeft niet thuis als het op coulance aankomt. Deze problemen komen omdat de auto met een verkeerde foutcode binnen is gekomen bij de garage. De vraag blijft echter of een auto van nog geen vier jaar oud al tegen zulke grote problemen aan kan lopen zonder dat er op zijn minst een deel van de verantwoordelijkheid bij de maker van het motorblok ligt.

Volgens autojournalist Werner Budding is de 1.2 PureTech een mooi krachtige, kleine motor, die veel dingen goed doet om aan de steeds scherpere milieueisen te kunnen voldoen. Maar op het gebied van duurzaamheid schiet het blok tekort. Daar bovenop kan ook de veiligheid in het geding komen. De kleine deeltjes van de afbrokkelende distributieriem  kunnen invloed hebben op het remsysteem van de auto.

Kijk hier naar de bijbehorende video. Dit artikel gaat verder na onderstaande video.

Hoofdpijndossier: óók klachten in andere landen

Werner Budding stelt dat de PureTech-motor ondertussen een waar hoofdpijndossier is geworden voor importeur Stellantis.

Niet alleen in Nederland, maar ook in Duitsland, België Frankrijk en Spanje beginnen steeds meer gedupeerden zich te roeren. De roep om een gebaar van Stellantis wordt steeds sterker.

Massaclaim in Frankrijk

In Frankrijk hebben zich ondertussen bijna vijfduizend PureTech-rijders aangesloten bij een claim van advocaat Christophe Lèguevaques. De advocaat is nu in gesprek met Stellantis om voor al zijn clienten een oplossing te vinden voor de geleden schade.

In hoeverre een eventuele Franse uitslag ook in Nederland geldig zou kunnen zijn, is nu nog niet te zeggen.

Klachten? Meld je rechtstreeks bij Stellantis

Stellantis heeft Kassa laten weten dat de garantietermijn van de distributieriem is verruimd naar 10 jaar of 175.000 km. Maar dat geldt alléén als aan de onderhoudsinterval van 6 jaar of 100.000 kilometer is voldaan, en het onderhoud volgens de fabrieksvoorschriften is gebeurd.

Daarnaast geeft Stellantis nu ook aan dat mensen die vinden dat ze onterecht zijn afgewezen bij de dealer zich nu ook rechtstreeks kunnen melden bij de importeur. De links naar de betreffende contactformulieren staan hieronder.

Heb jij problemen met de 1.2 PureTech-motor? Dan mag je je verhaal kwijt bij Kassa: mail ons in dat geval op kassa@bnnvara.nl onder vermelding van 'Stellantis 1.2 PureTech-motor' en vergeet je contactgegevens niet te vermelden zodat we eventueel contact met je kunnen opnemen. Kassa blijft dit dossier volgen!

Bekijk de vorige reportages over dit onderwerp

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (11)

D. van de Winkel
D. van de Winkel
26 feb. 2025 - 14:45

Mijn Peugeot 308 SW uit april 2017 (met een Stellantis Motorblok) heeft na 129.000km een totaal nieuw motorblok gekregen omdat de aandrijfriem helemaal was verpulferd....., Alles is totaal vervangen en heb ik een deels hier aan meebetaald. Dit was in Februari 2022. Ik heb nooit een terugroepactie brief mogen ontvangen. Na een vervanging met een nieuw motorblok, is in februari 2025, 3 jaar later en 50.000km op de teller het motorblok weer totaal total loss geraakt met weer hetzelfde probleem. Mijn auto, nog geen 8 jaar oud, is nu afgeschreven en niet meer dan €1100.- waard op de markt terwijl ik met dit motorblok nog wel 100.000 km had kunnen rijden. Zowel Peugeot en mijn dealer Van Mossel komt mij nauwlijks tegemoet....... Ik zou graag een juiste tegemoetkoming willen zien, maar wordt steeds naar het kasje naar de muur gestuurd. Hoe en wat waar heb ik nu recht op? Wie heeft hier ervaring mee?

Roel S
Roel S
26 feb. 2025 - 9:40

Stellantis zegt soms dat er na een bepaald bouwjaar verbeterde riemen in zijn gekomen. Ik wilde van een specifieke Peugeot 208 weten of dit nu een gevaarlijke riem betreft. Na wat heen en weer gemail bleef Stellantis (ondanks hun eerdere brief aan Kassa) beweren dat de onderhoudsinterval nog steeds op 180.000km of 10 jaar staat.

Ik mailde aan Stellantis:

Graag wil ik nu concreet antwoorden op de onderstaande vragen. Ook m.b.t. evt. toekomstige juridische stappen.

1. Valt de motor in deze auto onder de motoren waar de problemen met de distributieriem spelen?

2. Kan er mee doorgereden worden tot de 10 jaar of 175.000 km?

3. Hoe zit het met een bijdrage vanuit Peugeot voor de kosten van het vroegtijdig vervangen? Als hij (in dit geval) na 8,5 jaar vervangen wordt i.p.v. 10 jaar, is dat 15% eerder, dus zou je 15% korting verwachten.

4. Wordt bij het vervangen ook het carter schoongemaakt, zodat evt. resten van de riem ook echt verwijderd worden? Anders blijf je nog steeds een risico houden.

Het bizarre antwoord van Stellantis was:

Omdat U dreigt met juridische stappen haak ik af.

Bovengenoemd is wat Stellantis adviseert ongeacht wat U op internet tegenkomt.

Prettige dag.

Met vriendelijke groet,

Iwan van Dijk

Service adviseur

Discussie gesloten, omdat ik met juridische stappen dreigde. Wat mij betreft nooit meer een auto van Stellantis.

Er speelt bij deze motor ook nog een probleem met overmatig smeerolieverbruik vanaf ca. 100.000 km.

Vinski
Vinski
4 okt. 2024 - 12:51
Onze Berlingo van (stellantis 1.5 blue hdi) heeft ook al na 120000km in 3.5 jaren de geest gegeven. Zomaar een klep in de cylinder door de ondeugdelijke distributieketting van dit type. Ondanks garantie verwijzingen van stellantis (max 150k, jonger 3 jaar) geven Renault en dealer niet thuis
JV2023
JV2023
19 jul. 2024 - 12:13
De garage vindt dat het vervangen van de distributieriem (Citroën C3) al na 38.000km onder normaal onderhoud valt en ze willen niet meewerken aan de coulance regeling. Als er een rechtszaak wordt aangespannen tegen Stellantis/Citroën Nederland wil ik graag participeren. In de woekerpolis affaire zijn er uiteindelijk ook schikkingen getroffen.
1 Reactie
JV2023
JV202330 sep. 2024 - 15:09
Inmiddels heb ik mijn Citroën C3 verkocht en een bijna nieuwe auto gekocht met 8 jaar garantie. Ik las dat Stellantis vandaag met een winstwaarschuwing komt. Tja als je klanten misleid, moet je niet raar kijken als de klanten kiezen voor een ander merk.
Bwd
Bwd
2 jun. 2024 - 9:29
Onze C4 spacetourer liet bij 47000km scheurtjes in de distributie riem zien maar bij de dealer vonden ze het niet erg genoeg om de riem met coulance te vervangen. Dat hebben wij toen zelf maar laten doen maar niet bij een dealer. Bij 50000 km kwamen we er achter dat de motor ook nog olie begon te gebruiken en toen was de maat voor ons vol. Na 20 jaar Frans te hebben gereden ( ook met de nodige vreemde problemen) is de C4 nu ingeruild voor een Japanner
DinkieBaloe
DinkieBaloe
28 apr. 2024 - 20:49
Intussen staat mijn oude auto te koop in Voorschoten voor 19.900,00 euro. Met een nieuwe distributieriem. Hoe zuur is dat
Meereboer
Meereboer
27 apr. 2024 - 12:50
Wat een meuk ,een rubber riempje in de olie laten draaien is geen goed idee waarom nemen ze niet gewoon een ketting is echt een slecht ontwerp en dat is jammer was van plan een 3008 te kopen Maar heb nu mn twijfels we hebben zelf een peugeot 307sw 1600 met 310000 op teller gebruikt bíjna geen olie en er zit Nu een nieuw riempje op dus blok deugt niet van die pure tech
mwvanzanten
mwvanzanten
22 apr. 2024 - 14:33
Dan maar een ander merk.
1 Reactie
adriek
adriek23 apr. 2024 - 12:20
Stellantis is geen (auto)merk. Dus eerst uitzoeken waar dit type motor allemaal in zit.
Hydro-Pneumatique
Hydro-Pneumatique
22 apr. 2024 - 10:25
Helaas het zoveelste voorbeeld van een ondeugdelijke motor waarbij uiteindelijk de consument het nakijken heeft. Velen gingen U al voor. Het lukt m.n. de europeesche fabrikanten van motoren om nog een deugdelijk product te maken dat moeiteloos 200.000 km mee gaat. Het is momenteel een aaneenschakeling van probleem motoren. De Fsi en Tfsi van VAG. De Thp van PSA. Ford's EcoBoost en EcoTech...... Olieverbruik van een liter per 500km. Vervuilende motoren. Vastzittende olieschraapveren, oprekkende distributiekettingen. Etc. Een olieverbruikende benzineauto die op uitstoot moeiteloos door de APK komt, maar als we deze aan de roetmeting (zijnde een diesel) onmiddellijk in de afkeur zou komen..... en ga zo maar door. Fabrikanten zijn niet (meer) geïnteresseerd in een duurzaam product. Na 80.000km is de particulier toch uit de garantie dus uurtje, factuurtje. Wat in Frankrijk gebeurd is interessant. Kassa zou hier ook het voortouw in moeten nemen en een gezamenlijke claim moeten initiëren.
Marloes456
Marloes456
21 apr. 2024 - 18:33
Ook onze distributieriem moest vervangen worden na 55.983km. Dit is in januari 2024 gedaan terwijl de auto van eind november 2020 is. Betreft een tweedehands import auto dus geen onderhoud geschiedenis bekend en dus geen coulance.
1 Reactie
adriek
adriek23 apr. 2024 - 12:22
Uiteraard heel vervelend en onterecht maar dat is een risico dat je bewust neemt bij een importauto.
RalfJ
RalfJ
20 apr. 2024 - 18:26
Beste Kassa, Ik rij zelf ook een Peugeot 208 met een PureTech motor. De auto heb ik 2e hands aangeschaft en is geïmporteerd uit het buitenland. De auto is van eind 2019 en heeft iets meer dan 50.000 km gereden. Ik ervaar nog geen problemen, maar wil liever voorkomen dan genezen. Kan ik op voorhand al bij de dealer terecht om de distributieriem te laten vervangen? En geld de garantie ook als de auto is geïmporteerd?
1 Reactie
Geboren Amsterdammer
Geboren Amsterdammer23 apr. 2024 - 8:21
Geachte Ralfj, Kijk even op het Kassa forum. Type Puretech motor in.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor