Ook in 2021 hebben we diverse vormen van online oplichting voorbij zien komen. Daar heeft Kassa al meerdere keren aandacht aan gegeven, zoals spoofing en phishing. In dit artikel lees je hoe je nephelpdesks herkent en zetten we een aantal oplichtingstrucs op een rijtje. Zo kan jij veilig het nieuwe jaar inluiden!
Frauduleuze helpdesks komen in allerlei soorten en maten voor. In sommige gevallen is de oplichtingstruc goed te doorzien, doordat je bijvoorbeeld een berichtje krijgt van de ‘klantenservice’ van een provider waar je helemaal niet bij bent aangesloten. Toch zijn er diverse situaties waarin het niet van echt te onderscheiden is, zoals meermaals te zien is in de uitzendingen van Kassa.
Je kunt diverse stappen ondernemen om te voorkomen dat je zelf slachtoffer wordt. Een belangrijke tip is dat echte helpdesks niet uit zichzelf naar jou bellen. Een actuele, bekende variant is een vorm van telefonische helpdeskfraude waarbij een zogenaamde bankmedewerker je gaat ‘helpen’. Daarbij kan zelfs het nummer van de bank worden nagebootst. Deze vorm van oplichting heet spoofing en maakt steeds meer slachtoffers.
Een echte helpdesk zal je niet vragen om via een site een bestand of programma te downloaden waarmee de medewerker kan ‘meekijken’. Vaak doet de oplichter zich voor als een medewerker van de bank en probeert je een meekijkprogramma zoals ‘Teamviewer’ of ‘Anydesk’ te laten downloaden.
Afgelopen zaterdag brachten we één van de vele gedupeerden in beeld. Betty legt uitgebreid uit hoe de oplichters te werk zijn gegaan bij haar. Ondanks dat ze kennis heeft van deze oplichtingstruc en goed op haar hoede was, is het de criminelen toch gelukt om geld te ontvreemden. Het toont goed aan hoe professioneel de boeven tegenwoordig zijn. Bekijk het fragment hieronder terug.
Tekst gaat verder onder de video.
Het is volgens de Fraudehelpdesk belangrijk om contactgegevens te controleren. Wanneer je zelf een klantenservice wil bellen, dan is het belangrijk om het nummer te zoeken op de officiële site van de instantie.
Criminelen kunnen officiële telefoonnummers nabootsen. Het kan dus mogelijk zijn dat het lijkt alsof de bank jou belt, terwijl dit in werkelijkheid een crimineel is. Door het officiële nummer na te bootsen, wordt de illusie verder vergroot, waardoor criminelen een grotere kans van slagen hebben.
Als je via een zoekmachine het telefoonnummer van een helpdesk zoekt, wees er dan van bewust dat de bovenste zoekresultaten niet per definitie veilig zijn. Criminelen kunnen de zoekresultaten beïnvloeden, waardoor de malafide site soms zelfs bovenaan de resultaten komt te staan. Een handige manier om een deel van de malafide websites te blokkeren, is door de juiste virusscanner te hebben met online bescherming. Dit is een van de tips die de Consumentenbond geeft voor deze kwestie.
Via phishingmails en -smsjes proberen criminelen achter je persoonsgegevens te komen. Ook daarbij kan het lijken alsof het een echte klantenservice is die zogenaamd een probleem heeft gevonden en daarbij wil helpen. Een actueel voorbeeld daarvan is een nepklantenservice van een pakketdienst, waarbij je ‘via de link de status van je pakket kan controleren’.
Afhankelijk van welk doel de oplichters hebben, zijn er diverse stappen die je kan ondernemen. Als de oplichter je bankgegevens heeft achterhaald, dan is het belangrijk om direct contact op te nemen met de bank. Kassa heeft een overzicht gemaakt van de officiële websites van instanties, waaronder banken.
Zijn belangrijke gegevens zoals je burgerservicenummer achterhaald? Dan is de stap naar de politie erg belangrijk, voor het geval dat de criminelen zich schuldig maken aan identiteitsfraude. Met identiteitsgegevens kan de oplichter namelijk veel schade aanrichten, zoals te lezen is in dit artikel van Kassa.
Twijfel je over een site, telefoonnummer of e-mailadres? Dan heeft de politie een handig hulpmiddel om de kans te verkleinen dat je in zee gaat met een nephelpdesk. Op de site van de politie kan je de websitenaam, het telefoonnummer, e-mailadres, kvk-nummer en rekeningnummer invullen. Daarmee kan je op elk van die gegevens controleren of er meldingen bekend zijn bij de politie. Het biedt geen garantie, maar kan worden gebruikt als hulpmiddel.
Heb jij een vraag over frauduleuze helpdesks? Of over een andere consumentenkwestie? Stel deze op Kassa's Vraag & Beantwoord! Ga hier naar alle categorieën. Beschik je over kennis over een bepaald onderwerp? Help anderen op weg en beantwoord vragen op ons forum!
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!